Skip to main content
فهرست مقالات

حقوق بازرگانی بین المللی (18) حمل کالا و مسوولیت متصدیان حمل (بخش چهارم)

مترجم:

(5 صفحه - از 23 تا 27)

کلید واژه های ماشینی : متصدی حمل ،مسوولیت ،کشتی ،حمل کالا و مسوولیت متصدیان ،سفر دریایی بی‌خطر ،دریایی ،کالا و مسوولیت متصدیان حمل ،مالیات ،تجهیزات ،محموله ،خسارت ،قانون حمل دریایی کالا ،مسوولیت متصدی حمل در دریا ،خطرات ،توفان ،دادگاه ،متصدی حمل مسوول ،سهل‌انگاری خدمه کشتی ،ورود خسارت در اثر آتش‌سوزی ،مسوولیت تهیه تجهیزات آتش‌نشانی مناسب ،سهل‌انگاری ،متصدی حمل باعث وقوع آتش‌سوزی ،قابلیت ،کشتی مناسب برعهده متصدی حمل ،دادگاه متصدی حمل ،ورود خسارت به محموله ،مسوولیت از متصدی حمل ،خدمه کشتی ،متصدی حمل در قبال خساراتی ،قانون

خلاصه ماشینی:

"در چنین‌ حالتی،این متصدی حمل است که مکلف است‌ درخصوص خسارات وارد به کالا توضیح بدهد،لذا زحمت اثبات اینکه خسارات وارد به محموله در 3lاثر کوتاهی او در تهیه کشتی‌ای که در همان‌ ابتدای کار توانایی انجام یک سفر دریایی بی‌خطر را داشته باشد،نبوده،یا اینکه خسارات وارده در اثر وجود حالت‌های استثنایی مورد اشاره در زیر بوده است،برعهده متصدی حمل قرار می‌گیرد. حالت‌های استثنایی رافع مسوولیت در"قانون‌ حمل دریایی کالا"عبارتند از:1-خطاهای‌ مربوط به ناوبری یا مدیریت کشتی، 2-آتش‌سوزی،مگر اینکه ناشی از قصور متصدی‌ حمل باشد،3-خطرات و حوادث دریایی،4- آفت‌سماوی(بلایای طبیعی)،5-جنگ،6- اعمال مجرمانه دیگران،7-توقیف کشتی‌ به دستور دادگاه،8-محدودیت‌های قرنطینه‌ای، 9-فعل یا ترک فعل فرستنده یا مالک محموله، 10-اعتصاب کارگران یا تعطیل کار از طرف‌ کارفرما،11-شورش‌ها داخلی،12-اعمالی 1lکه با هدف نجات یا مال افراد در دریا صورت‌ می‌گیرد،13-عیب یا نقص ذاتی کالا که باعث‌ کاهش وزن،یا تلف یا ورود سایر خسارات به آن‌ گردد،14-نامناسب بودن بسته‌بندی محموله، 15-علامتگذاری نامناسب محموله یا جهبه‌ها و بسته‌های آن،16-عیوب پنهان در کشتی یا تجهیزات آن(به اندازه‌ای که درکشتی یا تجهیزات آن(به اندازه‌ای که کشتی را برای سفر دریایی نامناسب کند)،به نحوی که با بررسی هم‌ قابل کشف و مشاهده نباشد. متصدی حمل مدعی‌ می‌شود که خسارت وارده تنها ناشی از خطرات دریا بوده و کشتی را نمی‌توان فاقد قابلیت لازم برای انجام سفر دریایی بی‌خطر دانست. دادگاه بدوی معتقد است که نه تنها ماهیت و کیفیت باد و توفان دریا به گونه‌ای نبوده که بتوان کشتی را گرفتار در یک وضعیت خطر دریایی در نظر گرفت،بلکه به دلیل سهل‌انگاری خوانده،یعنی متصدی حمل،کشتی را باید فاقد قابلیت لازم برای انجام یک سفر دریایی بی‌خطر دانست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.