Skip to main content
فهرست مقالات

از میان آرای مرکز اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران پس از صدور سی ام آر، عدم دریافت کرایه،

(3 صفحه - از 27 تا 29)

کلید واژه های ماشینی : دریا، اطلاعات محرمانه، متصدی حمل، کشتی، سفر دریایی بی‌خطر، خسارت، سابین هاوالت، کشتی سابین هاوالت، دادگاه، افشای اطلاعات محرمانه

خلاصه ماشینی:

"متصدی حمل مدعی‌ می‌شود که خسارت وارده تنها ناشی از خطرات دریا بوده و کشتی را نمی‌توان فاقد قابلیت لازم برای انجام سفر دریایی بی‌خطر دانست. دادگاه بدوی معتقد است که نه تنها ماهیت و کیفیت باد و توفان دریا به گونه‌ای نبوده که بتوان کشتی را گرفتار در یک وضعیت خطر دریایی در نظر گرفت،بلکه به دلیل سهل‌انگاری خوانده،یعنی متصدی حمل،کشتی را باید فاقد قابلیت لازم برای انجام یک سفر دریایی بی‌خطر دانست. از آنجا که در این پرونده هیچ دلیلی مبنی‌ بر اینکه درپوش مخازن در کشتی سابین هاوالت به درستی بسته نشده‌اند،وجود ندارد،بلکه برعکس دلایل مسلمی مبنی برانجام صحیح این کار در اختیار می‌باشد،لذا از نظر این دادگاه صدور رای مبنی براینکه درپدش مخازن می‌بایست با روکش ضدآب محافظت می‌شدند و عدم انجام این کار از مصادیق‌ سهل‌انگاری متصدی حمل بوده است،اشتباهی آشکار است. عنوان‌"کشتی دارای قابلیت انجام سفر دریایی‌ بی‌خطر"به آن کشتی‌ای اطلاق می‌شود که به‌گونه‌ای طراحی و ساخته و تجهیز شده باشد که بتواند در مقابل شرایط معقول قابل پیش‌بینی دریا مقاومت نماید و این امر بدین معنی است که اگر هوای دریا بیشتر از حد معمول و متعارف برای آن دریا در آن موقع از سال خراب و توفانی باشد،کشتی ناگزیر از مقابله و مقاومت نخواهد بود. خوانده توانست از عهده این قسمت از بار اثبات برآید که کشتی‌ در زمان ترک بندر مبدا،آماده انجام یک سفر دریایی بی‌خطر بوده و هدایت و اداره آن به نحوی بوده است که از خدمه‌ای ماهر انتظار می‌رفته و خساراتی که‌ به محموله وارد شده تنها ناشی از خطرات دریا بوده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.