Skip to main content
فهرست مقالات

امور حقوقی و داوری اتاق: حقوق بازرگانی بین المللی (17) حمل کالا و مسوولیت متصدیان حمل (بخش سوم)

مترجم:

(5 صفحه - از 24 تا 28)

کلید واژه های ماشینی : مسوولیت، حمل، بارنامه، متصدی حمل، کانتینر، بارنامه میزان مسوولیت متصدی حمل، محموله، حمل کالا و مسوولیت متصدیان، مسوولیت متصدی حمل، کالا و مسوولیت متصدیان حمل، میزان مسوولیت متصدی حمل، خسارات، مقررات هامبورگ، بازرگانی، قایق، محدودیت مسوولیت متصدی حمل، دادگاه، مقررات هامبورگ متصدی حمل، خواهان، دریایی، کشتی، کامیون‌ها، COGSA، اعلام، مفاد بارنامه، میزان محدودیت مسوولیت متصدیان حمل، قبال خسارات وارده، کانتینرهای دریایی، محدودیت مسوولیت، مقررات لاهه

خلاصه ماشینی: "شروط هیمالایا در صورتیکه به موجب COGSA از متصدی‌ حمل بنا به دلایلی همچون خطای ناوبری،سلب‌ مسوولیت شود،آیا مالک محموله می‌تواند برای‌ جبران خسارت خود به ناخدا و یا خدمه کشتی‌ رجوع نماید یا خیر؟آیا متصدی بارگیری کشتی‌ به دلیل خطایی که در کار جرثقیل‌ها به هنگام‌ بارگیری صورت گرفته،در مقابل مالک محموله‌ مسوول خواهد بود یا نه؟در بسیاری از کشورها "مقررات لاهه‌" (THE HAGUE RULES) ،که‌ COGSA هم از روی آن تهیه شده است،قابل‌ اعمال علیه کسی غیر از متصدی حمل نیست. متقابلا خواهان اظهار می دارد که شرایط مذکور در بارنامه را نباید لازم‌الاجرا دانست،زیرا مرسل‌الیه(گیرنده کالا)این فرصت را در اختیار نداشته است‌ که ارزش محموله را به اطلاع متصدی حمل برساند و لذا متصدی حمل الان نمی‌تواند مسوولیت خود را تها به پانصد دلار محدود نماید. رأی دادگاه دادگاه معتقد است که هر قایق می‌بایست یک بسته منفرد از بار در نظر گرفته شود،به صاحب بار فرصت لازم برای اعلام ارزش بیشتر محموله داده شده‌ است و متصدی حمل به درستی میزان مسوولیت خود را به میزان پانصد دلار در قبال هر بسته از بار محدود کرده است. با توجه به کفایت‌ تحقیقات و جلب‌نظر سه نفر از کارشناسان خبره‌ و طبه رسیدگی به دعاوی مطروحه در اتاق‌ بازرگانی که ایجاب می‌نماید حداقل سریعتر از مراجع قضایی صورت گیرد و از طرفی،نظریه‌ نهایی کارشناسان نیز به لحاظ عدم ایصال هزینه‌ کارشناسی مصون از تعرض مانده است و این حد از رسیدگی برای تعیین تکلیف متداعین کفایت‌ می‌نماید،لذا با عنایت به جامع محتویات پرونده و استعانت از خداوند متعال،ذیلا مبادرت به صدور رأی به شرح ذیل می‌گردد: رای داوری اولا:اسناد و مدارک تقدیمی خواهان و مکاتبات انجام شده با شرکت حمل‌ونقل‌ بین‌المللی‌"س‌"بیانگر تحقق قرارداد بین خواهان‌ (آقای‌"م‌")و شرکت‌"س‌"است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.