Skip to main content
فهرست مقالات

امور حقوقی و داوری اتاق: حقوق بازرگانی بین المللی (19)، حمل کالا و مسوولیت متصدیان حمل (بخش پنجم)

مترجم:

(5 صفحه - از 45 تا 49)

کلید واژه های ماشینی : خسارت، جبران خسارت، بیمه، حمل، کشتی، دریایی، حقوق، بیمه‌نامه، جبران خسارت مشترک، خطر

خلاصه ماشینی:

"جبران خسارات به صورت مشترک‌ (GENERAL AVERAGE) مربوط به جبران‌ خسارت در مواردی است که برای نجات کشتی یا محموله آن از خطرات دریا هزینه‌ها یا خسارات‌ زیاد و فوق‌العاده‌ای متحمل شده باشد. به عنوان مثال،وقتی که حریق‌ حیات کل کشتی را در معرض تهدید قرار داده‌ باشد و بخشی از محموله کشتی در کار خاموش کردن آتش با آب خراب شده باشد، صاحبان تمامی محموله کشتی مشترکا مسوول‌ جبران خسارت فردی هستند که بار او خیس شده‌ است،یا مالک محموله‌ای که بار او به خاطر نجات‌ کشتی از خطر غرق‌شدن به دریا ریخته شده‌ است،می‌تواند برای جبران خسارت خود علیه‌ کسانی که بارشان بدینوسیله نجات یافته است، طرح دعوا نماید. "قاعده A از مجموعه قواعد یورک-انتورپ خساراتی را که می‌بایست مشترکا جبران گردند،اینگونه تعریف می‌نماید:"اینها عبارتند از هر نوع از بین بردن مال یا هزینه کردن پول که متعامدا و از روی عقل برای حفظ سلامت همه سرنشینان کشتی یا با هدف محافظت از بارهای متعلق به آنان در مقابل‌ خطرات دریا در یک سفر دریایی صورت گرفته باشد. ما نیز به این نتیجه رسیده‌ایم که خواهان نتوانسته است اثبات نماید که عمل یدک‌کش کردن کشتی باعث جابجایی و آسیب‌پذیری بیشتر آن در مقابل‌ نیروهای طبیعی دریا شده است تا بدین ترتیب،تقاضای او مبنی بر جبران مشترک خسارات وارد به کف کشتی مورد پذیرش قرار گیرد... این دادگاه معتقد است که در مورد هزینه‌های مربوط به آزادسازی کشتی از میان صخره‌ها می‌بایست‌ جبران خسارت به صورت مشترک صورت گیرد،اما در خصوص خسارات وارد به کف کشتی که به دنبال پاره شدن طناب یدک‌کش و در اثر نیروهای‌ طبیعی دریا حادث شده است،جبران خسارت مشترک صحیح نمی‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.