خلاصه ماشینی:
"به بیان سادهتر،در حالی که اصناف،جدا از تجار و بازرگانان،تقریبا تمامی حرف اعم از پیشهور و غیره را در برمیگرفت،یا در حالی که اصناف ایرانی از سوی حکام شهری عهدهدار وظایف اداری- مالی بودند و مباشر حاکم شهر نیز محسوب میشدند،روسای گیلدها دارای چنین وظایفی نبودند و از تفاوتهای دیگری نیز برخوردار بودند، مانند اینکه روسای گیلدها را اعضای صنوف انتخاب میکردند،در حالیکه روسای اصناف 2lایرانی را حکام با توافق اعضا منصوب میکردند و بدینسان،در برابر حاکم مسئول انجام پارهای امور،از جمله وصول مالیات و اداره امور صنف خود بودند؛و یا آنکه در حالیکه جنبشهای سیاسی-مذهبی سدههای پنجم و ششم هجری سبب شد که اصناف شهرهای اسلامی دارای بنیانهای عمیق اجتماعی-سیاسی شوند، گیلدها در سراسر تاریخ حیات خود دارای چنین (به تصویر صفحه مراجعه شود) زمینههایی نبودند؛و دیگر اینکه،بهطور کلی، اصناف از نظر موقعیت استقرار در شهرها و قرار داشتن بازارها در کنار مساجد جامع و انجام برخی امور شرعی مانند پرداخت خمس و زکات،با جامعه روحانیت ارتباط نزدیک و تنگاتنگ داشتند،در حالی که گیلدها چنین نبودند؛در نهایت اینکه،گیلدها در شهرهای خود به گونهای خود مختار فعالیت میکردند و در آن نظام میان صنعت بازرگانی از یکسو و کشاورزی از سوی دیگر تفاوت فاحش وجود داشت،به این معنی که فئودالها در دژها زندگی میکردند و پیشهوران و بازرگانان در شهرها،لذا شهرها و روستاها از هر نظر کاملا متفاوت از یکدیگر بودند،حال آنکه در ایران عاملان حکومت و زمینداران،همهوهمه در شهر میزیستند و در نتیجه،محلههای شهری و اصناف شهری همراه با جماعات روستایی کلا زیر سلطه آنان قرار داشتند و این راستینهایست که از سویی مانع آزادی و خودفرمانی میباشد و از سوی دیگر،مانع ایجاد تضاد میان شالوده تولید 3lشهری و تولید روستایی،تضادی که عمدهترین و موثرترین عامل پیشرفت اروپا بوده است،در حالی که شهرهای ایران از دوران باستان، سدههای میانی و هماکنون برخلاف شهرهای اروپایی دارای موجودیت مستقل و مشخصاتی که پدیدهآوردنده زمینههای لازم برای پیشرفت باشد، نبودند."