Skip to main content
فهرست مقالات

شرح حدیث حقیقت

نویسنده:

مصحح:

(26 صفحه - از 185 تا 210)

کلید واژه های ماشینی : حدیث ،شرح حدیث حقیقت ،حقیقت ،دهدار ،فهرست ،شرح فارسی حدیث حقیقت ،روایت ،دیوان ،نسخه خطی شرح حدیث حقیقت ،فارسی ،تصحیح ،نور ،حضرت امیر علیه‌السلام به کمیل ،حضرت علی علیه‌السلام به کمیل ،غزل ،حدیث حضرت علی به کمیل ،الذریعة ،نقل ،بن‌زیاد ،حضرت علی ،شرح حدیث حضرت علی ،الحقیقة ،اشارت ،خواجه محمد دهدار ،کتابخانه دانشگاه تهران ،امیرالمؤمنین علیه‌السلام ،عراقی ،دانشگاه تهران ،فهرست نسخه‌های خطی فارسی ،شرح حدیث الحقیقة

خلاصه ماشینی:

"کمیل بن زیاد النخعی، علی بن الحسین الهاشمی الخطیب، ص51 ـ 52شرح‌هابه هر رو این روایت مورد توجه اهل عرفان و سیر و سلوک قرار گرفته و شروحی چند بر آن نگاشته‌اند که برخی از آن به طبع رسیده و برخی دیگر دارای نسخ خطی است و تعدادی نیز تنها در کتب فهارس نام برده شده‌اند. شیخ آقابزرگ تهرانی نیز همین احتمال را نقل کرده و فرموده است:الکمیلیة یوجد منها نسخة فی (دانشگاه: 1113)، اوله: [نوبتی داعی مسکین قدم قلم در ساحت اشارت امام الموحدین امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه‌السلام روان کرده‌بود که در جواب کمیل... دیوان شاه قاسم انوار، تصحیح سعید نفیسی، ص 119 و شیخ عراقی می‌گوید: آفتابی در هزاران آیینه تافته بس به رنگی هر یکی تا بی‌عیان انداخته جمله یک نور است اما رنگ‌های مختلف اختلافی در میان این و آن انداخته(1) و شیخ سعدی می‌فرماید: به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست(2) و حافظ می‌گوید: هر دو عالم یک فروغ روی اوست گفتمش پیدا و پنهان نیزهم(3) و داعی می‌گوید: روی تو در جلوه الله‌ نور دیده ما از تو چرا مانده دور دیده ما باز نشد سوی تو و رنه نهان نیست کس روی تو این مرتبه را از حقیقت، صوفیه موحده «جمع الجمع» خوانند: اگر در خلق، حق را درنیابی بیابی خانه اما درنیابی و جمع الجمع شهود حق است با خلق به وجهی که کثرت تعینات قادح در وحدت ذاتی او نباشد؛ یعنی یکی باشد او را از خلق و حق دو نام شرابی از دو جام رویی در صد آینه و شعاعی بر هزار آبگینه."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.