Skip to main content
فهرست مقالات

مصاحبه: روابط بازرگانی ایران و انگلیس و کشورهای اتحادیه اروپایی

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

(3 صفحه - از 52 تا 54)

خلاصه ماشینی:

"زیرا،در تجارت امروز جهان،تنها ارزانی قیمت‌ محصولات صادراتی مزیت محسوب نمی‌شود و صادرکنندگان ایرانی برای افزایش حجم صادرات‌ خود باید ملاحظات دیگری را هم در مدنظر داشته باشند،چرا که کشورهایی چون چین و هند هستند که محصولاتی ارزان‌تر از محصولات‌ ایران تولید می‌کنند. به‌نظر شما آیا غیر از کالاهای سنتی،امکانات‌ بالقوه‌ای برای صدور محصولات صنعتی ایران، فی المثل تولیدات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری‌ صنایع الکتروینک و یا محصولات پایین دستی‌ صنعت فولاد به بازارهای انگلیس،وجود دارد و آیا ایران می‌تواند در تولید و صدور چنین‌ محصولاتی از مزیت‌های رقابتی بالایی‌ برخوردار باشد؟ نمی‌توان در این باره کلی گویی کرد. امروزه،همه می‌دانند که ایران از نظر بازپرداخت بدهی خود یک کشور بسیار خوش‌ حساب در جهان است و این امتیاز بزرگی برای‌ ایران محسوب می‌شود و باید از این امتیاز بزرگ‌ برای توسعه مبادلات تجاری خود با انگلیس و دیگر کشورهای اتحادیه استفاده کند. باتوجه به پیشرفت برنامه خصوصی‌سازی در ایران و این‌که در آینده بخش خصوصی نقش‌ فعال‌تری در اقتصاد ایران ایفا خواهد کرد،به‌ نظر شما ادامه این روند تا چه اندازه می‌تواند در توسعه مبادلات تجاری ایران با کشورهای‌ جهان از جمله انگلیس موثر واقع شود؟ نظر کلی من این است که آزادسازی اقتصاد راه‌ سرمایه‌گذاری‌های خارجی را در کشور هموار می‌کند،چون سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند سرمایه‌های خود را در کشورهای دارای اقتصاد آزاد به‌کار اندازند. باتوجه به‌این‌که شمار قابل ملاحظه‌ای از بازرگانان ایرانی در انگلیس مقیم هستند،اتاق‌ مشترک انگلیس و ایران تا چه حد موفق به جلب‌ این بازرگانان برای عضویت در اتاق شده و وجود این افراد چه تاثیراتی می‌تواند در توسعه‌ مبادلات تجاری میان دو کشور داشته‌ باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.