خلاصه ماشینی:
"فروید اتریشی که بعدها نظریه او به وسیله برخی از شاگردانش مورد مناقشه قرار گرفت،هر تلاش و حرکت فردی را که چه بسا صورت اجتماعی پیدا کند،ناشی از غریزه جنسی میداند،حتی محبت مادر به طفلش را،در حالی که این نظریه نقدهای زیادی را در پی دارد.
آیا فداکاریهای ملی و عقیدتی که پیروان آنها جان بر سر آرمانشان میگذارند،میتواند ریشه غریزه جنسی داشته باشد؟آیا خیرات و مبرات و به جا نهادن باقیات الصالحات به وسیله نیکان و خیرین ناشی از این غریزه است؟آیا تحقیقات علمی در طول تاریخ که خمیرمایه تمدنها است،میتواند ناشی از این غریزه و یا سرکوفت غریزه جنسی باشد؟و هکذا در سایر امور مشابه،اینگونه داوریهای تعمیمی کما بیش وجود داشته و دارد، چنانچه در مانیفست مارکسیستی عنصر اصلی و موتور محرکه اجتماع در کلیه پدیدهها و در تمام طبقات اجتماع اقتصاد شناخته شده است.
ولی نظریه"فیخته"بهطور نسبی در جوامع دیگر امکان انجام دارد و این در مرحله نخست برعهده سیاستمداران و زمانداران و نهادهای تربیتی و دانشگاهی و سپس بر ذمه نویسندگان و صاحبنظران و رسانههای جمعی است."