خلاصه ماشینی:
"مالکیت فکری در تمامی مراحل تولید؛یعنی از جرقهای که در ذهن یک صاحب صنعت یا تجارت برای تولید یک محصول یا ارایه یک خدمت زده میشود،تا ارایه این محصول یا خدمت جدید به قیمت و کیفیت رقابتی؛در بازار حضور دارد و ارزش افزوده ایجاد مینماید: در اینجا بدنیست با مراجعه به بعضی آمار و ارقام نقش و جایگاه مالکیت فکری را در بازار تجارت جهانی مورد توجه قرار دهیم و به نحوی ملموستر اهمیت آنرا نشان دهیم: در سال 1982،حدود 62 درصد از دارایی شرکتهای آمریکایی را داراییهای مادی آنها مثل ساختمان،زمین،ماشینآلات،مواد اولیه، پول و مانند اینها تشکیل میداد،در حالی که در سال 2000 سهم داراییهای غیرمادی(اموال فکری)این شرکتها به 70 درصد مجموع دارایی آنها بالغ شد و سهم داراییهای مادی به کمتر از یکسوم مجموع داراییهای آنها تقلیل یافت.
از مجموع موضوعات مطرح در مالکیت فکری،در اینجا دو موضوع"حق اختراع"و "علامت تجارتی"را که در مقایسه با سایر موضوعات از اهمیت بیشتری برای صاحبان صنعت و تجارت برخوردار هستند،کمی بیشتر مورد توجه و بررسی قرار میدهیم: حق اختراع امروزه در جهان حدود 40 میلیون سند ثبت اختراع وجود دارد(که البته این مربوط میشود به حدود 5/13 میلیون اختراع،چرا که بهطور متوسط برای هر اختراع سه مورد تقاضای ثبت در سه کشور مختلف جهان وجود دارد).
در سال 2003 میلادی پرارزشترین علامتهای تجارتی جهان بدین شرح اعلام شدند: کوکاکولا،45/70 میلیارد دلار- مایکروسافت،17/65 میلیارد دلار- آیبیام،71/51 میلیارد دلار نکته لازم به ذکر در اینجا این است که بسیاری تصور میکنند که تنها با ثبتنام شرکت یا موسسه خود در اداره ثبت شرکتها،خودبخود علامت تجارتی آنها هم موردحمایت قانونی قرار خواهد گرفت."