Skip to main content
فهرست مقالات

نظری تازه به عرفان و تصوف

نویسنده:

(4 صفحه - از 619 تا 622)

کلید واژه های ماشینی : خدا، عرفا، مکان، خداوند، ذات، عقل، نواب، مخلوقات، نور، تصور

خلاصه ماشینی:

"عرفا چه به شعر و چه به نثر متذکر شده‌اند که خدا شبیه به چیزی نیست ولی باز از روی اجبار یا مسامحه توصیفاتی از خداوند کرده‌اند که قیاس‌ به نفس یا قیاس به شیئی بوده است. مولانا جلال الدین(رح)بزرگترین معلم مکتب‌ تصوف در حکایت اول مثنوی راجع به پادشاه و کنیزک و اینکه چرا طبیعت الهی موجب‌ قتل معشوق کنیزک شد میفرماید: کشتن آن مرد بر دست حکیم‌ نی پی امید بود و نی ز بیم‌ او نکشتش از برای طبع‌شاه‌ تا نیامد امرو الهام از اله‌ آن پسر را کش خضر ببرید حلق‌ سر آنرا در نیابد عام خلق‌ آنکه از حق یابد او وحی و خطاب‌ هر چه فرماید بود عین صواب آنکه جان بخشد اگر بکشد رواست‌ نایب است و دست او دست خداست باز در آخر حکایت میفرماید: نهم جان بستاند و صد جان دهد آنچه در وهمت نیاید آن دهد گر ندیدی سودو او در قهر او کی شدی آن لطف مطلق قهر جو طفل میترسد ز نیش و احتجام‌ ما در مشفق در آن غم شاد کام‌ تو قیاس از خویش میگیری و لیک‌ دور دور افتاده‌ای بنگر تونیک در این دو مثال مولانا میخواهد بفهماند ما نباید به عقل ناقص و استدلال نارسای خود تکیه کنیم. با کمال فروتنی میگویم تنها تشبیه نارسائی که میتوان کرد این است که خداوند نیروئی‌ است شناخته نشدنی مافوق تمام نیروهای شناخته شده بی‌زمان و بی‌مکان که با قانونی واحد بقیهء در صفحه 625 مأموران ویژه خود را به منزل صدر فرستاد و جبرئیل را گرفت و به قلعه آورد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.