Skip to main content
فهرست مقالات

نقدی بر کتاب «در دیار صوفیان»

نویسنده:

خلاصه ماشینی:

"بنابراین،اشیاء دیگر،بجز ظهورات آن نمی‌باشند،و چون این‌ وجود که بسیط الحقیقه و کل الاشیاء است،مجعول بجعل بسیط و محمول بحمل ذاتی و اول‌ می‌باشد،در همه اشیاء ساری بوده و بدین اعتبار او را هویت ساریه گفته‌اند،و مخلوق‌ بلاواسطه ذات لایزال الهی است و نسبت او بهمه اشیاء مانند نسبت شخص است بسایه‌ آن شخص و گونه‌ای از اتحاد میان او و اشیاء برقرار است،بطوریکه هر چیزی او و نه اوست‌ و چنانکه مرحوم عبرت نائینی رحمه الله علیه فرموده: در آینه بینی تو اگر،صورت خود را آن صورت آیینه،شما هست و شما نیست 2-برخی دیگر از عارفان را،اعتقاد بر اینست که،وجود واحد است و کثرت‌های‌ موجود در ماهیات امکانیه و بقول آنها"اعیان ثابته‌"-چه ماهیات مجرده و چه مقیده- همانند امور اعتباری است اگرچه این کثرات را حقیقی باشد،و حقیقی بودن این کثرات‌ منافی با حقیقی بودن وجود از حیث وحدت نیست،بعبارت ساده‌تر موجودات بطور عموم،خواه موجودات عقلی و مجرد باشند،مانند عقول و ارواح و نفوس-چه طولی‌ و چه عرضی-و خواه موجودات مقید و بشرط شیئی،با اینکه از حیث آثار و احکام و احوال‌ نسبت بیکدیگر متمایز و متفاوتند،و هریک از آنها را صفات و حدودی جداگانه و در عین‌ حال حقیقی است،اما این کثرات،چون باعتبار تنزل وجود و ظهور آن در مراتب مختلف، پدیدار شده است،مظاهر عقلی و خارجی وجود میباشد و نه چیز دیگر،و بهمین مناسبت‌ اینگونه کثرات را کثرات اعتباری نامیده‌اند،و تفاوت در افراد وجود را،با وحدت وجود از حیث سرایت و انبساط و اطلاق آن،مغایر ندانسته‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.