Skip to main content
فهرست مقالات

علم جدید و اخلاق

نویسنده:

مترجم:

(4 صفحه - از 21 تا 24)

کلید واژه های ماشینی : وحدت ،علم جدید و اخلاق ،علم ،نسبی ،سعادت ،نسبی بودن اخلاق ،قانون اخلاقی ،انسان ،کثرت ،جبر ،معیار ،ذهن ،مردم ،ارزشهای اخلاقی ،تبیین ،عین ،فیلسوف ،ذهنی بودن اخلاق ،اصل ،قانون ،آیین‌های اخلاقی ،اختیار ،مفهوم قانون اخلاقی عینی ،ارزشهای ،علت ،هدف ،کلی ،معیار اخلاقی ،نسبیت اخلاقی ،اعتقاد

خلاصه ماشینی:

"اما پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود این‌ است که اگر چنین معیار کلی‌ای را انکار کنیم، می‌توانیم دربارهء افراد بشر احکامی حتی بهتر یا بدتر از این صادر کنیم یا نه؟آیا گفتن اینکه ابراهام لینکلن از یک جنایتگار یا فاسد الاخلاق عصر و کشور خودش بهتر بوده است،یا مسیح از یهودای اسخریوطی بهتر بوده‌ است،معنایی دارد؟بر اساس چه معیارهایی داوری‌ می‌کنیم؟اگر معیار کلی انسانی وجود ندارد،چه‌ حوزه‌های کوچکتری را به عنوان کانون اصلی معیارهای‌ مختلف باید اختیار کرد؟مرزها را کجا باید کشید؟ می‌توان بشریت را بر اساس نوعی قرارداد به نژادهای‌ بشری تقسیم کرد،نژادها را به ملتها،ملتها را به اقوام، اقوام را به خاندانها و خاندانها را به افراد. اما اگر منطق همهء اینها را بپذیریم،پرسشی که‌ بعد از آن مطرح می‌شود این است که:معیار کلی که‌ ارزشهای اخلاقی با آن سنجیده شود کجاست یا چه‌ معیاری است؟خیال می‌کنم فقط بتوان گفت سعادت‌ انسان است. اما نباید این اختلافها را بزرگ نشان داد،و اگر به جای آنکه به زبان انتزاعی بگوییم اخلاق چیزی‌ است که«بیشترین سعادت را نصیب بیشترین مردم‌ می‌کند»،بگوییم که هدف عالی اخالق،دیدن روزی‌ است که بیشترین مردم ممکن جهان از بهداشت،ساز و برگ مادی کافی،فرصت برای برآورده ساختن مناسب‌ توانایی‌هایشان،قدری استراحت و رفاه،خانه‌ای، خانواده‌ای و دوستانی بهره‌مند باشند،یقین بدانید از دیدگاه اخلاقی باطل یا غیر شرافتمندانه‌ای دفاع‌ نکرده‌ایم. مطالبی را که زیر عنوان«علم و نسبی بودن‌ اخلاق»گفته شد خلاصه کنیم: 1-پیدایش علم جدید سبب انحطاط کلی عینی‌ بودن اخلاق و پذیرش کلی این دیدگاه شده است که‌ ریشهء قواعد و ارزشهای اخلاقی در نهاد انسان است نه‌ در عالم خارج."

صفحه:
از 21 تا 24