Skip to main content
فهرست مقالات

نظری تازه به عرفان و تصوف: سؤال جوابی بین یک جوینده و یک مرد عارف (مجلس پانزدهم)

نویسنده:

(6 صفحه - از 19 تا 24)

کلید واژه های ماشینی : تصوف، مراقبه، تمرین، تخلیه، استراحت، عرفان و تصوف، تمرکز حواس، تزکیه، تمرکز، فکر

خلاصه ماشینی:

"دلیل آنهم این‌ است برای اینکه مراقبه نتیجه دهد همانطور که به تفصیل گفتم اول باید آئینه‌ی دل صیقلی‌ و مسطح شده باشد تا ممکن شود که تصاویر آن به‌طور صحیح منعکس شود. متأسفانه امروز میان آنان که به ذکر ادامه میدهند عده‌ی بسیار قلیلی‌ هستند که حقیقتا"به مقام شهود و مکاشفه رسیده باشند و به نظر من دلیل ناکامی یکی‌ این است که مریدان در کار تزکیه نکوشیده‌اند و خود را مهیا برای مراقبه نساخته‌اند و دیگر آنکه دستور راجع به ذکر آنطور که باید رسا نبوده است. 1-برای اینکه بدن و روح انسان حاضر برای مراقبه شود اول باید تمام عضلات بدن‌ را به حال استراحت درآورد به طوریکه در هیچیک از آنها حال انقباض و کشش نباشد. البته‌ عضلات سینه را چون نفس میکشیم نمیشود کاملا"به حال استراحت و بدون انقباض درآورد ولی باید سعی کرد که عمل تنفس به حال منظم و ملایم درآید بعد از این استراحت عضلات‌ گردن و سر است. ممکن‌ است این کار را با دراز کشیدن روی رختخواب نیز انجام داد ولی چون ممکن است با راحت‌ کردن عضلات حال خواب به ما دست دهد بهتر است عمل را نشسته انجام دهیم. باز در محلی خلوت در روی صندلی یا زمین مینشینیم عضلات را به حال استراحت‌ درمیآوریم چشمها را میبندیم و نفس کشیدنمان را با ذکر یا هو هم‌آهنگ میکنیم یعنی‌ چون نفس فرو بریم میگوئیم یا و چون نفس بیرون دهیم میگوئیم هو این‌"ریتم‌"نفس‌ موجب میشود که فکر ما به ذکر یا هو متوجه باشد و از تفرقه‌ی حواس جلوگیری کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.