Skip to main content
فهرست مقالات

نقدی بر کتاب «در دیار صوفیان»

نویسنده:

(6 صفحه - از 36 تا 41)

کلید واژه های ماشینی : دیار صوفیان، ذات، احدیت، عارف، دشتی، کتاب، اسماء اعیان بموطن ذات احدیت، کتاب در دیار صوفیان، حق، مظاهر

خلاصه ماشینی:

"در این موطن،که به‌ بی‌تعینی و موطن ذات معروف است و کنز مخفی عبارة الاخری آن میباشد،حب ذاتی‌ داشت که شناخته شود-آقای دشتی فرق میان حب ذاتی را با حب عرضی عرفانی که بالغیر است ندانسته و بهمین جهت مبتلای اشتباهات بزرگی شده است-بدین ملاحظه فرموده، "کنت کنزا"مخفیا""یعنی گنجی بودن پنهان،اما پنهان بودن ذات حقتعالی در کمون‌ غیب احدیت و بطون لا تعینی ذاتی است،و در اینصورت گنجی بود مخفی از مظاهر اسمایی،"فاجبت ان اعرف‌"دوست داشتم که شناخته شوم،بمظاهر اسمایی،تا بدانند که مظاهر منندو من در آن ظاهرم،بنابراین دوست داشتن در موطن غیب الغیوب، مستلزم نیازمندی چنانکه نویسنده در دیار صوفیان فهمیده نیست،زیرا ایشان از دوست‌ داشتن معنای بالغیر را دانسته نه ذاتی،البته دوست داشتن در مرتبه بالغیر از فقر و نیازمندی سرچشمه می‌گیرد،ولی حب ذاتی مستلزم فقر و نیازمندی بغیر نیست. اما اینکه آقای دشتی اعتقاد عرفا را به وحدت وجود وحدیت قدسی کنز مخفی، مغایر با شرع دانسته است،و در صفحه 45 در دیار صوفیان می‌نویسد:"مسلمانی میخواهد فلسفه ببافد میترسد خراشی بعقاید شرعی او وارد شود"موضوع،خلاف این است زیرا، اولا حکمت اسلامی طی حد اقل هزار سال بحث و فحص دانشمندانی چون ابو نصر فارابی‌ و بو علی سینا و ابن رشد و خواجه طوسی و ابو البرکات بعدادی و قطب الدین رازی و شیرازی‌ و ملا جلال دوانی و صدر الحکما برهانی خود رسیده و عرفان اسلامی نیز با عنایت محی الدین ابن عربی و قونیوی و خجندی و فرغانی و ملا عبد الرزاق کاشانی و قیصری و ابن ترکه و سید حیدر آملی و مولوی بلخی و دانشمندان عارف متأخر چون مرحوم آقا میرزا رضا قمشه‌ای و اشکوری و میرزا محمود قمی و غیره،دارای غنا و تعالی شگفت‌انگیزی شده و نه تنها بافت‌ نیست،بلکه یافت محض و ادراک علمی و مصطلح منطقی و شهودی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.