Skip to main content
فهرست مقالات

نقدی بر کتاب «در دیار صوفیان»

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : شهود، دیار صوفیان، وحدت شهود، عارف، حق، وحدت وجود و وحدت شهود، اتحاد، وحدت وجود، معنی، دیار صوفیان بقلم آقای علی

خلاصه ماشینی: ")که آنحضرت تقسیم مردم را در کمال‌ قرب و بعد از فرد اشرف آغاز کرده و به اخس پایان داده است،چنانکه شیخ بزرگوار شیراز از عالم ربانی در بیت معروف خود به لفظ"مرد"اراده کرده فرماید: عالم و عابد و صوفی،همه طفلان رهند "مرد"اگر هست،بجز عالم ربانی نیست سلمی در طبقات خود،از عبد الواحد بن بکر نقل می‌کند که حسین بن منصور میگفت: (الهی انت تعلم عجزی عن مواضع شکرک،فاشکر نفسک عنی،فانه الشکر،لا غیر) -خداوندگارا،تو میدانی زبونی و عجز مرا از مواقع و مواضع سپاسگزاری خودت،پس تو، خودت را بجای من سپاسگزار باش،که همانا حقیقت شکر همان است که خودت شاکر خود باشی نه دیگری و موضوع شکر در عرفان اسلامی آنقدر اهمیت دارد که در قرآن کریم است‌ که: (و قلیل من عبادی الشکور)، زیرا شکر نوعی از عبادت است که فقط مقربان خاصه‌ الهی را که بنهایت کمند،سزاوار و درخور است،بدلیل آنکه شکر حقیقی استدلال از راه‌ اثر است بمؤثر و از نعمت به منعم،و خود گونه‌ای از ایمان حقیقی بخداوند یکتا می‌باشد و از داوود پیغمبر-علیه و آله وعلیه السلام-نقل است که(یا رب،کیف اشکرک،و الشکر نعمه اخری)-البته اهل کلام میدانند،که سخن حضرت داوود تا چه اندازه‌ معقول و درست است،زیرا شکرگزاری متوقف به نعمت است در حالیکه خود شکر نعمتی‌ دیگر و برای آن شکری دگر لازم است،و بالاخره کار شکرگزاری بمعنی حقیقت کلمه از دست‌ بنده خارج می‌شود و شکر واقعی نیز مانند توحید حقیقی خاص حضرت پروردگار می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.