Skip to main content
فهرست مقالات

نقدی بر کتاب «در دیار صوفیان»

نویسنده:

(5 صفحه - از 31 تا 35)

کلید واژه های ماشینی : حق، حلاج، توحید، انا الحق، درخت، ذات، اسم، عارف، صفات، فعل

خلاصه ماشینی:

"پس از دریافت مفهوم این مقدمه،باید دانست که سالک و مسیر الی الله،با ریاضات‌ شرعیه و عرفانیه و از طریق مستقیم کشف علمی و شهود معنوی و بمصداق (اتقوا الله یعلمکم‌ الله) به تزکیه و صفای باطن پرداخته،پس از عبور از مراتب تعینات و اتصال به نفوس‌ کلیه و سیر در عقول طولیه،بالطبع قطع علاقه کلیه از ما سوی الله میکند،و جنبه خلقی‌ و امکانی او با فنای تدریجی،رو بزوال و اضمحلال رفته،بطور کلی عنوان غیریت و تعینات‌ وی نابود میگردد،و در این مرتبه وجودی،از تمامی ذرات کائنات و اکوان موجودات، ندای تسبیح تهلیل شنیده،مفهوم آیه: (و ان من شیئی لا تسبیح بحمده) در نظرش مصداق‌ می‌یابد و پس از ادراک توحید علمی،بمقام توحید عیانی یا شهودی میرسد و در این مرتبه، چون در نظر او غیریت در وجود منتفی است و حجاب کثرات امکانی از برابر دیدگانش برداشته‌ شد،در سراسر هستی،جز حقیقت مطلقه احدیه را نمی‌یابد و چون در مقابل این حقیقت، خودی او نیز فانی و هلاک گردیده،ندای حق را از دهان همه کثرات و موجودات مقیده‌ می‌شنود که بمصداق کریمه: (فلما اتاها،نودی من شاطی الواد الایمن،فی البقعة المبارکه‌ من الشجره ان یا موسی،انی انا الله رب العالمین) و چون این ندای حق از محرای درختی‌ تبدیل بصدا شده،بگوش یکی از اولیاء الله-حضرت موسی-میرسد،او میداند که این‌ ندا از جانب پروردگار است نه درخت،و صدا که تبدیل شده ندا می‌باشد و انعکاس یا بازتاب‌ آنست،بوسیله درختی بگوش هوش حضرت موسی میرسد،و جای بسی تعجب است،کسانیکه‌ "اناالحق‌" حسین بن منصور را می‌شنوند و بتکفیر او می‌پردازند،آیه مرقومه را نمی‌خوانند تا از درخت نکته توحید بشنوند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.