Skip to main content
فهرست مقالات

نقدی بر کتاب «در دیار صوفیان»

نویسنده:

(4 صفحه - از 22 تا 25)

خلاصه ماشینی:

"دو رباعی منقول از شیخ اشراق،که آقای دشتی آنها را دلیل بر وحدت وجودی بودن‌ حکیم سهروردی دانسته است،نه در معنی الفاظ و نه در مفهوم و مراد آن،کوچکترین برخورد و نسبتی بوحدت وجود پیدا نمیکند زیرا رباعی نخست که در صفحه 77 کتاب در دیار صوفیان نوشته شده اینست: در جستن جام جم،جهان پیمودم‌ روزی ننشستم و شبی؟؟؟ ز استاد،چو راز جام جم بشنودم‌ آن جام جهان نمای جم،من بودم استعارات و تعبیرات این رباعی،و نسج الفاظ و ترکیبات لفظی آن هیچ ناظر در معنی وحدت وجود نمی‌باشد،زیرا شاعر در عالم جهل بدین حقیقت که خود او جام جهان‌ نمای می‌باشد البته مراد از خود او نفس ترقی یافته و متعالی اوست نه خود باعتبار جسمیت‌ بدنش و بدون وقوف باینکه نفس او جام جهان نماست و برای تحصیل این جام،جهان‌ را پیموه و روز و شبی را از پای ننشسته و نیاسوده است،تا از استاد خود راز جام جهان‌ نمای را می‌شنود،و پس از آن ملتفت می‌شود که بیهوده جهان گردی کرده و حاصل موجود در وجود خود یعنی جام جهان نما را تشخیص نداده تا براهنمایی استاد بدین راز پی برده‌ است که خودش جام جهان نماست و این مضمون مرادف بیت حافظ شیرازی است که می‌گوید: سالها دل طلب جام جم از ما میکرد آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا میکرد حال از آقای دشتی می‌پرسم و از خوانندگان محترم مجله وحید داوری می‌خواهم که‌ کدامیک از مدلول الفاظ و تعبیرات این رباعی بر فرض صحت انتساب آن بشیخ اشراق دارای معنی و مفهوم وحدت وجود است؟!"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.