Skip to main content
فهرست مقالات

نقدی بر کتاب «در دیار صوفیان»

نویسنده:

(5 صفحه - از 17 تا 21)

کلید واژه های ماشینی : صفات، ذات، احدیت، فعل، دشتی، خداوند، ادراک، صفت خالقیت، اضداد صفات خداوند تعالی، مخلوقات

خلاصه ماشینی: "در صفحه 85 می‌نویسد:"در این باب بطور مؤکد همه اوصاف و خصائص حادث‌ها از خداوند سلب میشود،چنانکه در ذهن آدمی چیز قابل ادراکی باقی نمی‌ماند"و منظور آقای دشتی از صفات و خصائص حادث‌ها،که مؤلف التعرف آورده است،اضداد صفات‌ فردیت،صمدیت،احدیت،و قدیم و عالم و قادر وحی و سمیع و بصیر و عزیز و عظیم و جمیل و جواد و رؤف و باقی‌بودن و نیز صفات ذاتی و فعلی دیگر مانند اول و آخر، ظاهر و باطن،رحمن و رحیم،خالق و رازق،رب و سید و مالک و جز آن می‌باشد که تاج‌ الاسلام باب پنجم کتاب خود را بذکر آنها آغاز کرده است. اما درمورد خالقیت خداوند تعالی و اینکه قبل از خلق-این قبلیت زمانی نیست- خالق بوده یا نه،و آقای دشتی بدون التفات و دقت در متن عبارت مؤلف کتاب التعرف و نتیجه درست آن نوشته است:"ناچار باید بگوییم صفت خالقیت از صفات ازلی خداوند نیست و از هنگامیکه آفرینش آغاز شده است،صفت آفریدگاری بروی اطلاق شده است‌" باید به نکته دقیق زیر امعان نظر و توجه کرد تا معلوم شود که صفت خالقیت نیز همانند همهء صفات باریتعالی ازلی و ابدی است و ایجاد مخلوقات یا عدم ایجاد،ربطی بدین صفت‌ و سایر صفاتش-جلت عظمته-ندارد،زیرا ایجاد فرع و اثر وجود است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.