خلاصه ماشینی:
"اگر امکان داشت که خداوند همچون انسان سخن بگوید و بیان کند که این شخص رسول من است،باز هم چگونه قابل پذیرش بود که او براستی رسول خداست؟ طبیعتا این مسئله بر این مطلب مبتنی است که خداوند دروغ نمیگوید،ولی خداوند دروغ نمیگوید چه معنی دارد و امتناع آن چیست؟ در اینجا باید یادآور شد که مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در مباحث مربوط به اعجاز،هماهنگ با پارهای دیگر از بزرگان،در توضیح امر خارق العادهای که به دست نبی ظاهر میشود فرموده است که خارق العاده بودن پدیدهء معجزه موضوعیت ندارد.
گفتیم سئوال بعدی این است که اگر فرض کنیم به این نتیجه رسیدهایم که پدیدهء خاصی که واقع میشود فقط به شخص خداوند منسوب است چگونه میتوان به این مطلب رسید که این پدیده به جهت تصدیق ادعای رسالت شخص مدعی صادر شده است؟چگونه میتوان کشف کرد که خداوند این کار را در رابطه با این تصدیق انجام میدهد و مکانیزم کشف و پیدایش این علم چیست؟ متکلمان در پاسخ این سئوال گفتهاند این یک علم عادی است که برای انسان پیدا میشود و برای آن مثال زده و گفتهاند اگر کسی در محضر یک مقتدر ادعا کند که من رسول این سلطان هستم و بگوید نشانهء رسول بودن من این است که هم اینک سلطان بر خلاف عادتش سه بار از جای خود بر میخیزد و مینشیند،و در این موقع سلطان هم بر خلاف عادت خویش همین کار را انجام دهد،هیچ سخنی نگوید ولی سه بار برخیزد و بنشیند،در چنین موردی برای حضار علم حاصل میشود که این آدم در ادعای رسالتش از جانب آن ملک صادق است و در واقع معنای این عمل سلطان چیزی جز تصدیق آن مدعی محسوب نمیشود."