Skip to main content
فهرست مقالات

نگرشی به آغاز و انجام حدیث

نویسنده:

(2 صفحه - از 14 تا 15)

کلید واژه های ماشینی : حدیث ،رسول خدا ،قرآن ،امام ،سنت ،طواف ،اسلامی ،حج ،رسول اکرم ،فقهی ،قرآن و حدیث ،شیعیان ،مذهب ،نماز ،طواف رسول خدا طواف ،مکه ،ثبت ،رسول خدا حدیث ،حدیث و سنت ،فقیه ،کتاب ،تدوین حدیث ،علم ،تدوین ،رسول خدا حج ،قرآن و سنت ،فرهنگی ،سنت روشنگر مسائل فرهنگی ،صحابهء رسول خدا ،امام اهل‌بیت

خلاصه ماشینی:

"احمد بن حنبل امام اهل سنت در کتاب مسند،ج 1،ص 162 به نقل از عبد الله به عمروعاص چنین روایت آورده است که: «من بیانات و فرمایشات رسول را از هر دست و هر گونه‌ای که‌ می‌شنیدم ثبت دفتر می‌نمودم تا آن که قریش مرا از نوشتن‌ حدیث ممانعت کرده گفتند:از چه رو حدیث رسول را ثبت‌ می‌کنی با آنکه رسول خدا نیز حالت خشم و غضب و رضا و شفقت دارد و در هر دو حال سخن می‌گوید:از جمعی قدح‌ می‌کند و جمع دیگر را مدح می‌نماید. (ر ک:تهذیب‌ شیخ طوسی،ج 5،ص 247) این است نمونه‌ای از برداشتهای صحابهء بزرگ و معروف‌ پیامبر از دیده‌ها و شنیده‌های شخصی خود که در اثر خامی و عدم آشنایی به قواعد فقه،دچار خبط و خطا شده‌اند تا چه‌ رسد به آن سنتها که خود حاضر نبوده‌اند و از سایرین‌ شنیده‌اند،و یا در اثر اغراض شخصی و حزب‌گرایی سیاسی‌ خواسته و ناخواسته واقعیتها را دچار تحریف و تصحیف و دگرگونی ساخته‌اند،و لذا بود که عمر بن عبد العزیز خلیفهء اموی در سال صدم و یا صد و یکم هجرت فرمان خلیفهء ثانی را نقض کرد و فرمان داد که سنت رسول را ثبت دفاتر نمایند تا اختلاف و تشتت مهار شود و سال به سال و قرن به قرن‌ گمراهی وضلالت مسلمین افزون نشود،ولی دیگر دیر شده‌ بود،و خیلی هم دیر شده بود،زیرا بعد از جمع و تدوین‌ حدیث،معلوم شد که در حدود یک میلیون حدیث متضاد در جامعهء اسلامی رواج یافته و هر دسته و گروهی به یافته‌ها و بافته‌های خود می‌نازد و گمان می‌کند که رضای خدا را تحصیل می‌کند."

صفحه:
از 14 تا 15