Skip to main content
فهرست مقالات

Parallel processing and L2 vocabulary recall

نویسنده: ؛

پاییز 1380 - شماره 62 (6 صفحه - از 25 تا 30)

کلیدواژه ها : یادآوری ،پردازش توزیعی موازی ،شبکهء تداعی معانی ،شماگرایان

کلید واژه های ماشینی : پردازش توزیعی موازی ،تئوری در کلاس درس ،شبکهء تداعی معانی ،کلاس درس ،طرز معناداری با شاخص ،توزیعی موازی ،پردازش توزیعی ،تداعی معانی ،توزیعی ،گروه آزمایشی ،شبکهء تداعی ،گروه شاهد ،آزمایشی و گروه شاهد ،مورد تحقیق در گروه ،آزمایشی ،طرز معناداری ،مطروحه ،مذکور یادگیری ،مذکور ،آزمایشی و گروه ،مورد تجزیه ،مورد تحقیق ،قرار گرفتند

«پردازش توزیعی موازی»نوعی تئوری شناخت است که به‌جای یادگیری ناآگاهانه،بر یادگیری آگاهانه استوار است. نظریه پردازان این تئوری عقیده دارند که«در پی تقویت یا تضعیف ارتباطات در شبکهء تداعی معانی داده‌هاست که امر یادگیری‌ صورت می‌پذیرد.» هدف از انجام این تحقیق،عبارت بوده است از:«تبیین نقش تئوری مذکور یادگیری و یادآوری واژگان در کلاس درس.» سؤال مطروحه این است که:«تدریس واژگان براساس این تئوری در کلاس درس،تا چه اندازه می‌تواند بر کنش یادگیرندهء زبان دوم در یادآوری معنا اثر بگذارد؟» در واقع،محقق در پی کشف این موضوع بوده است که:«آیا بین گروه آزمایش و گروه شاهد،تفاوتی در این راستا وجود دارد یا نه؟برای انجام این کار تحقیقی،نوزده زبان‌آموز ایرانی زبان انگلیسی انتخاب شدند و تحت یک دورهء آموزشی یک ماهه قرار گرفتند.داده‌های حاصل،از طریق اجرای آزمون پیشرفت تحصیلی با بهره‌گیری از آزمون تی (T-test) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.در نتیجه،فرضیه صفر مطروحه به طرز معناداری با شاخص P.value.02 رد شد.این شاخص مؤید وجود تفاوت‌ واقعا معناداری بین گروه آزمایشی و گروه شاهد است؛یعنی آموزش ارائه شده به افراد مورد تحقیق در گروه آزمایشی به آن‌ها کمک‌ تا معنای کلمات یادگرفته شده را بهتر از گروه شاهد به یاد آورند.بنابراین،نتیجهء تحقیق حاضر احتمالا هم برای طرفداران‌ نظریه«شماگرایان»به‌طور عام و هم برای نظریه‌پردازان«تئوری پردازش توزیعی موازی»به‌طور خاص امیدبخش خواهد بود؛زیرا از دستاوردهای مذکور می‌توانند برای اعمال اصول این تئوری در کلاس درس ایده‌هایی کسب کنند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.