Skip to main content
فهرست مقالات

Who should be an ESP teacher: a subject teacher or a motivated language teacher?

نویسنده:

ISC (5 صفحه - از 30 تا 34)

کلیدواژه ها :

مهارت‌های ارتباطی ،زبان‌شناسی کاربردی ،آموزش زبان انگلیسی برای اهداف ویژه ،انگلیسی عمومی ،اطلاعات مرتبط زبانی ،توانش محدود ،آموزش زبان‌انگلیسی

کلید واژه های ماشینی : اهداف ویژه آموزش زبان انگلیسی، ESP، زبان، تخصصی، تدریس، متون انگلیسی عمومی و تخصصی، معلم زبان به معلم تخصصی، افزایش اطلاعات تخصصی، معلم تخصصی درس، معلم زبان

در حال حاضر،درس زبان انگلیسی برای اهداف ویژه (ESP) در دانشگاه‌های کشور ما-اعم از دانشگاه‌های دولتی و آزاد- در بسیاری موارد توسط مدرس متخصص در همان رشته تدریس می‌شود و نه معلم زبان.این در حالی است که بسیاری از زبانشناسان‌ کاربردی اظهار می‌دارند که به‌طور کلی آموزش زبان انگلیسی-عمومی و تخصصی-را می‌توان«زبان را برای اهداف ویژه» (ESP) نامید زیرا هدف نهایی،ارتقاء توانایی‌های زبانی است و نه افزایش اطلاعات تخصصی(آلن دیویس 1990).به عبارت دیگر هدف نهایی‌ در کلاس‌های انگلیسی برای اهداف ویژه آموزش زبان انگلیسی از طریق متون تخصصی و نیمه تخصصی می‌باشد تا موجب تسهیل‌ در فهم مطلب شود و از سوی دیگر انگیزه لازم جهت استمرار مطالعه زبان در فراگیر ایجاد گردد.بدین جهت یکی از دلایل رجحان‌ معلم زبان به معلم تخصصی درس،آشنایی وی به مسایل زبانشاسی و تأثیر آن بر آموزش و همچنین تسلط به روش‌های تدریس و آگاهی از نظریه‌های تدریس زبان است. نکته دیگر این که لغات تخصصی موجود در متن علمی درصد بسیار کمی را به خود اختصاص می‌دهند که به دلیل تکرار زیاد خودبه‌خود از بار معنایی‌شان در متن کاسته می‌شود.و نتیجه آن‌که این لغات تخصصی تأثیر منفی در روند آموزش زبان ایجاد نمی‌کنند. هدف از این مقاله بررسی بافتی و ساختاری متون انگلیسی عمومی و تخصصی و تعیین شباهتها و تفاوتهای میان آنها نیست بلکه‌ هدف کلی دستیابی به یک قضاوت علمی است که چه کسی شایستگی تدریس انگلیسی برای اهداف ویژه را دارد:«معلم تخصصی‌ درس یا معلم زبان؟»

خلاصه ماشینی:

"Ali Reza Jalilifar :Shahid Chamran University Faculty of Teacher Training چکیدهء فارسی در حال حاضر،درس زبان انگلیسی برای اهداف ویژه (ESP) در دانشگاه‌های کشور ما-اعم از دانشگاه‌های دولتی و آزاد- در بسیاری موارد توسط مدرس متخصص در همان رشته تدریس می‌شود و نه معلم زبان. این در حالی است که بسیاری از زبانشناسان‌ کاربردی اظهار می‌دارند که به‌طور کلی آموزش زبان انگلیسی-عمومی و تخصصی-را می‌توان«زبان را برای اهداف ویژه» (ESP) نامید زیرا هدف نهایی،ارتقاء توانایی‌های زبانی است و نه افزایش اطلاعات تخصصی(آلن دیویس 1990). هدف از این مقاله بررسی بافتی و ساختاری متون انگلیسی عمومی و تخصصی و تعیین شباهتها و تفاوتهای میان آنها نیست بلکه‌ هدف کلی دستیابی به یک قضاوت علمی است که چه کسی شایستگی تدریس انگلیسی برای اهداف ویژه را دارد:«معلم تخصصی‌ درس یا معلم زبان؟» کلید واژگان:زبان‌شناسی کاربردی،آموزش زبان انگلیسی برای اهداف ویژه،انگلیسی عمومی،اطلاعات مرتبط زبانی، توانش محدود،مهارت‌های ارتباطی،آموزش زبان‌انگلیسی"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.