Skip to main content
فهرست مقالات

L''enseignement du FLE au carrefour des disciplines

نویسنده: ؛

زمستان 1380 - شماره 63 (7 صفحه - از 51 تا 57)

کلیدواژه ها : آموزش زبان ،فرانسه عمومی ،فرانسه اختصاصی ،فرانسه کاربردی ،زبان محاوره‌ای ،زبان نوشتاری

کلید واژه های ماشینی : زبان فرانسه ،ادبی ،برنامه‌های آموزش زبان فرانسه ،آموزش زبان با اهداف ،آموزش زبان ،زبان با اهداف کاربردی ،فرانسه ،زبان خارجی ،دانشجویان فارغ‌التحصیل ،کارشناسی‌ارشد ادبیات خارجی ،کاربردی ،رشته‌های ادبی ،RCO ،ادبی زبان فرانسه ،کارشناسی‌ارشد ،زبان با اهداف ،برنامه‌های آموزش ،RCO > ،< RCO ،اهداف کاربردی ،ادبیات خارجی ،نیم‌سال ،ادبی یک‌زبان ،یک‌زبان ،کارشناسی‌ارشد ادبیات ،یک‌زبان خارجی ،نیم‌سال اول ،برنامه‌های دانشگاهی ،ادبی زبان

امروزه،کاربرد زبان فرانسه منحصر به رشته‌های ادبی یا ترجمه نیست و بسیاری از دانشجویان فارغ التحصیل کارشناسی،حتی‌ کارشناسی ارشد به هنگام استخدام در اداره‌ها،سازمان‌ها و مؤسسات دولتی یا خصوصی بدرستی نمی‌توانند از آنچه که آموخته‌اند،بهره‌ ببرند،زیرا آموخته‌های آنان در مورد مکتب‌های ادبی،نویسندگان قرون مختلف،انواع ادبی و...عملا برایشان کاربردی ندارد؛مگر این که تدریس کنند و یا تا مقطع دکترا ادامه تحصیل دهند.بنابراین،چرا در برنامه‌های آموزش زبان فرانسه باید به ادبیات اهمیت ویژه‌ای‌ داده شود؟ البته،حضور ادبیات یک زبان و رشتهء ادبیات مربوط به آن زبان در یک یا چند دانشگاه و در همهء کشورها ضروری است؛اما چرا نباید به موازات آموزش ادبی یک زبان خارجی و ارائهء مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد ادبیات خارجی در بعضی از دانشگاه‌ها،در برخی‌ دیگر نیز زبان خارجی با اهداف کاربردی آموخته شود؟ مسألهء دانشجویان فارغ التحصیل زبان و ادبیات خارجی که با معضل بیکاری مواجه می‌شوند،فقط خاص مملکت ما نیست؛بلکه در اکثر کشورها این مسأله مشکل‌ساز است.به همین دلیل در برنامه‌های دانشگاهی برخی از این کشورها،آموزش زبان با اهداف کاربردی‌ نیز گنجانده شده است و دانشجویانی که پس از مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد تمایل به ورود به بازار کار دارند،ترجیحا این‌ گرایش‌ها را در زبان خارجی می‌گذرانند.از جمله:آموزش زبان با اهداف تجاری-بازرگانی،علوم تجربی و...به منظور نیل به این‌ هدف،برنامه‌های درسی را می‌توان طوری تنظیم کرد که در چهار نیمسال اول،دانشجویان رشته‌های ادبی و غیر ادبی زبان فرانسه، کلاس‌های مشترک زبان عمومی داشته باشند.از نیمسال پنجم به بعد،هم‌چنان‌که در حال حاضر دو گرایش ادبیات و ترجمه وجود دارد،گرایش سوم یا چهارمی به نام آموزش زبان با اهداف کاربردی(تجاری-بازرگانی،گردشگری و...)نیز به آن اضافه شود.در دنیای‌ ما،گرچه آموزش زبان خارجی یک عامل تحول شخصی در انسان‌هاست،ولی نباید فراموش کرد که عامل غیرقابل اجتنابی نیز جهت‌ کاربرد در زمینه‌های مختلف بسیاری از مشاغل در عرصهء بین المللی نیز هست.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.