Skip to main content
فهرست مقالات

اندیشه هایی در شناخت ایلات و عشایر

نویسنده:

(6 صفحه - از 18 تا 23)

کلید واژه های ماشینی : ایل، ایلات و عشایر، طایفه، کوچ، عشیره‌ای، عصبیت، شناخت ایلات و عشایر، مغول، سازمان اجتماعی ایلات و عشایر، ایلات و عشایر ایران

خلاصه ماشینی:

"»(8) در میان مردم شناسان غربی نیز تنوع وسیعی از نظریه‌های‌ موجود است،ولی به طور کلی،به عنوان یک دیدگاه و نگرش‌ خاص می‌توان گفت که آنان سه پدیدهء ebirT قبیله، nalC عشیره،و msidamoNlarotsaP (کوچ نشینی شبانی)را به‌ طور انتزاعی جدا از هم مورد بررسی قرار می‌دهند،در حالی‌ که،در واقع امر،سه پدیدهء فوق لاینفک بوده و ابعاد گوناگون‌ حیات اجتماعی ایلات و عشایر را رقم می‌زنند. (22) ج-سازمان اجتماعی: از دیدگاه ابن خلدون سازمان اجتماعی ایلات و عشایر، برخلاف شهرنشینان که بر«تعلیمات عرفی»و حکومت از بالا مبتنی است،از فطرت بر جوشیده و از این رو او سازمان‌ اجتماعی این جماعات را«نظام طبیعی»خویشاوندی مبتنی‌ است و لذا«بادیه‌نشینی جز برای قبایلی که دارای عصبیت‌اند میسر نیست»(23)زیرا دفاع و حمایت از قبیله مصداق پیدا نمی‌کند مگر هنگامی که در میان آنها عصبیت باشد و همه از یک خاندان و یک پشت باشند،چه از این رو شکوه و قدرت‌ ایشان نیرو می‌یابد و بیم آنان در دل دیگران جای می‌گیرد، زیرا غرورت قومی هر یک از افراد قبیله نسبت به خاندان و عصبیت خود از هر چیز مهم‌تر است». سازمان سیاسی اشرافی را متمایز با سازمان سیاسی‌ مغولی می‌دانیم،زیرا در این گونه ایلات ساخت کاستی و یاساگونهء مطلق و نهادی شده توسط سنن و عرف ایلی موجود ندارد و تحرک اجتماعی و حتی انتقال ریاست ایل از یک‌ دودمان،عشیره یا طایفه به دودمان،عشیره یا طایفهء دیگر امکان پذیر بوده است."

صفحه:
از 18 تا 23