چکیده:
اغلب نتخصصان آموزش زبان انگلیسی استفاده از بازیهای گوناگون را به منظور ایجاد انگیزهء یادگیری برای زبانآموزان توصیه میکنند.محققان تکنیکهای بسیاری را پیشنهاد میکنند که بازی با لغات یکی از آنهاست.استفاده از این شیوه بعنوان وسیلهای در خدمت تقویت دانش واژگانی زبانآموزان موضوعی است که احتیاج به بررسی دارد.در این تحقیق تلاش شده است نقش استفاده از بازیهای لغوی در بالا بردن دانش واژگانی فراگیران زبان بررسی شود. در انجام این تحقیق تجربی از پنج بازی لغوی[بیست سؤالی،پانتومیم(زبان ایماء و اشاره)،تشریح لغت،کلمه رمز و حل جدول]استفاده شد.آزمودنیهای این تحقیق از بین دانشآموزان پایه سوم راهنمایی یک مدرسهء غیرانتفاعی در تهران بصورت تصادفی انتخاب شدند.ابتدا یک آزمون توانایی سنجی زبان به یک گروه صد نفری داده شد و از بین آنها شصت نفر دانشآموز با معلومات تقریبا یکسان انتخاب و به دو گروه مساوی آزمایش و شاهد تقسیم شدند.در تدریس لغات برای هر دو گروه آزمایش و شاهد از روش سنتی استفاده شد ولس در گروه آزمایش در پایان هر جلسه بازیهای لغوی بصورت تمرین اضافه شد. در نهایت،آزمون لغتی برای تعیین اختلاف دو گروه گرفته شد و میانگین نمرات افراد دو گروه در این آزمون با استفاده از آزمون-تی مورد مقایسه قرار گرفت.اختلاف قابل ملاحظهء دو گروه فرضیهء تأثیر مثبت استفاده از بازیهای لغوی در بالا بردن سطح واژگانی فراگیران زبان را به اثبات میرساند.
خلاصه ماشینی:
"در این تحقیق تلاش شده است نقش استفاده از بازیهای لغوی در بالا بردن دانش واژگانی فراگیران زبان بررسی شود.
در انجام این تحقیق تجربی از پنج بازی لغوی[بیست سؤالی،پانتومیم(زبان ایماء و اشاره)،تشریح لغت،کلمه رمز و حل جدول]استفاده شد.
ابتدا یک آزمون توانایی سنجی زبان به یک گروه صد نفری داده شد و از بین آنها شصت نفر دانشآموز با معلومات تقریبا یکسان انتخاب و به دو گروه مساوی آزمایش و شاهد تقسیم شدند.
در تدریس لغات برای هر دو گروه آزمایش و شاهد از روش سنتی استفاده شد ولس در گروه آزمایش در پایان هر جلسه بازیهای لغوی بصورت تمرین اضافه شد.
در نهایت،آزمون لغتی برای تعیین اختلاف دو گروه گرفته شد و میانگین نمرات افراد دو گروه در این آزمون با استفاده از آزمون-تی مورد مقایسه قرار گرفت.
اختلاف قابل ملاحظهء دو گروه فرضیهء تأثیر مثبت استفاده از بازیهای لغوی در بالا بردن سطح واژگانی فراگیران زبان را به اثبات میرساند."