Skip to main content
فهرست مقالات

خواندن

نویسنده:

علمی-ترویجی (وزارت علوم)/ISC (7 صفحه - از 4 تا 10)

کلیدواژه ها :

ادبیات ،خواندن ،ماهیت خواندن ،مهارت‌های زبان ،شناخت ارزش‌ها

کلید واژه های ماشینی : خواندن، زبان‌آموزان، زبان، معلم، تدریس، فرایند، مهارت، ادبیات، درک، متن

فرایند«خواندن»،از جمله مسایل اصلی مورد بحث در یادگیری زبان و نشانهء باسوادی مردم هر جامعه است.برای درک هرچه بیش‌تر این‌ فرایند،باید ماهیت«خواندن»ونظریات مربوط به آن،و همچنین سؤال و جواب‌های مربوط به«خواندن»،مورد توجه دقیق قرار گیرد.ضمنا، استفاده از ادبیات در تدریس«خواندن»نقش مهمی ایفاد می‌کند و نگرش معلم در این فرایند می‌تواند بسیار مؤثر باشد. تحقیقات فراوانی در زمینهء«خواندن»انجام گرفته است که براساس یافته‌های آن‌ها،یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در علاقه به«خواندن»، درک یا شناخت ارزش خواندن و تبحر در این مهارت است.معلمان و زبان‌آموزان می‌دانند که یادگیری و کسب مهارت«خواندن»،ارزش‌ زحمت آن را دارد و با تقویت این مهارت،زبان‌آموزان از آن لذت می‌برند.

خلاصه ماشینی:

"نه تنها نظام آموزشی به‌ خواندن مطالب زیادی در فرایند یادگیری نیاز دارد،بلکه قدرت‌ فرد در این مهارت نیز یکی از شاخص‌های موفقیت در کار است. زبان آموز باید بتواند،بین کلمات روی کاغذ و زبانی که‌ می‌داند ارتباط و هماهنگی برقرار کند و این عمل نشان دهندهء جهش و گام بزرگی در رشد ذهنی کودکان است. بنابراین، فرایند استفاده از ادبیات در آموزش«خواندن»،با آنچه مردم، دانشجویان و معلمان در ذهن دارند و آن را یک کار آموزشی خاص‌ می‌دانند که باید در کلاس درس انجام پذیرد،کاملا متفاوت‌ است،آنگونه که ویلیامز(1965)می‌گوید:«ادبیات مجموعه‌ یا گلچینی از فرهنگ است و مؤسسات آموزشی با آموزش‌ ادبیات،زبان‌آموزان را به سوی زیباترین آثار و مطلب زبان‌ هدایت می‌کنند. بحث دربارهء میزان کارایی و قدرت‌ ادبیات در بسط زبان آموزی،نکته‌ای است که به تحقیقات و رویکردهای تحلیلی و آماری نیاز دارد و باید در این مورد فعالیت‌ بیش‌تری انجام گیرد. کیفیت بیان حاصل کلی مطالب فوق توصیه‌ای ساده برای معلمان است‌ که آن را می‌توان چنین خلاصه کرد:معلم باید در ارزیابی،به‌ درک محتوا،فرایند یادگیری،و رشد و پیشرفت زبان‌آموز توجه‌ کند و مهارت‌های کسب شده و میزان آن‌ها را نادیده نگیرد. گذشته از این موضوع،معلم نه تنها باید به رشد قدرت خواندن دانش‌آموزان،از طریق مطالعهء مطالب‌ کتاب‌های تهیه شده برای ایجاد زمینهء،کمک کند،بلکه باید آن‌ها را برای انواع مطالب خواندنی دیگر در خارج از کلاس و در ساعات فراغت آماده سازد. فیناکیارو(1969،ص 5-154)معتقد است که معلم‌ می‌تواند در درس«خواندن»از انواع مطالب همچون شعر، داستان،شرح و امثال آن برای بسط واژگان،تمرین و تبحر در دستور زبان،گسترش درک فرهنگ،نگارش،گوش دادن و حتی‌ صحبت کردن استفاده کند و تمام مهارت‌های زبانی را از طریق‌ «خواندن»،با برنامه‌ای متعادل،تقویت کند و گسترش دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.