خلاصه ماشینی:
"این جنبش واقعگرای طبیعی به پیدایش جنبشهای روانشناختی دیگری انجامید که پیامدهای آموزشی گستردهای در فرایند آموزش و پرورش درزمینهء رفتار کودک داشت و به بررسی ذهن کودک و قوانین مربوط به فعالیتهای او در یادگیری منجر شد.
هدف آن نیز کمک به انسان برای شناخت خود، هممیهنان و محیط زندگی بود که با مطالعهء آثار علمی و ادبی برخوردار از بهترین و عالیترین خرد و اندیشه قابل حصول است.
توانایی انسان در یادگیری و موفقیت در زندگی از نکات مهم و مورد تأکید این دوره بود و گونهای از آموزش و پروش همگانی توصیه میشد که منافع و مزایای آموزش و پرورش خوب برای همهء مردم را فراهم آورد و بهخصوص به کمک و آماده کردن افراد برای یک حرفه و زندگی با دیگران معطوف باشد.
معلم باید میل به دانستن،خوب بودن و خوبی کردن و اعتقاد به خدا را در دانشآموزان ایجاد و تقویت کند و محیط مدرسه مؤثرترین و بهترین مکان برای آموزش و پرورش است."