Skip to main content
فهرست مقالات

Comment memorise-t-on et pourquoioublie-t0on? dans l''apprentissage des langues etrangeres

نویسنده:

علمی-ترویجی (وزارت علوم)/ISC (10 صفحه - از 55 تا 64)

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات، حافظه، روان‌شناسی زبان در یادگیری زبان‌های، نقش روان‌شناسی زبان در یادگیری، زبان، روش تثبیت موضوع به‌خاطر سپرده، دکتر علی‌اکبر سیف، یادگیری زبان‌های خارجی ناشی، آموزش زبان خارجی، انتشارات بخش فرهنگی جهان، روان‌شناسی زبان انجام‌گرفته، مواد آموزشی به‌خاطر سپرده، غرایز، اطلاعات در حافظه استفاده، رشد، زمینه روان‌شناسی زبان، حافظه ضعیفی، ترجمه، مقاله، عملکرد ضعیف حافظه، موضوع، حافظه دچار اختلال، روش، تئوری‌هایی می‌توان پدیده، ترجمه دکتر علی اکبر سیف، اصول یادگیری و تدریس زبان، تهران، مقوله از آموزش زبان، ترجمه دکتر حسین وثوقی، اشکال در یادآوری اطلاعات

این مقاله در نظر دارد،نتایج تحقیقاتی را که در زمینه روان‌شناسی زبان انجام گرفته است،در اختیار علاقه‌مندان به این مقوله از آموزش زبان خارجی قرار دهد.در واقع،نتیجهء بخشی از تحقیقاتی است که برای نگاشتن رسالهء کارشناسی ارشد صورت گرفته‌ است. با مسائل مطرح شده در این مقاله سعی شده است تاب ه دو سؤال اصلی که از نقش روان‌شناسی زبان در یادگیری زبان‌های خارجی‌ ناشی می‌شود،جواب داده شود: 1.چگونه مواد آموزشی به خاطر سپرده می‌شوند و رابطه میان انواع حافظه چیست؟ 2.با توجه به چه تئوری‌هایی می‌توان پدیده فراموشی را توجیه کرد؟ در گستره این بحث،چنین نتیجه گرفته می شود که حافظه بد وجود ندارد و در واقع تنها می‌توان از عملکرد ضعیف حافظه صحبت‌ کرد.انسان در هر سنی می‌تواند علوم جدید را فراگیرد؛به شرط آن‌که تمام توجه خود را به این موضوع معطوف دارد تا بدین وسیله،زمینهء لازم برای به خاطر سپاری فراهم آید و حافظه دچار اختلال نشود.نتیجه دیگر بحث حاضر این استکه وقتی موضوع یا مطلبی را فراموش می‌کنیم،در واقع اشکال در یادآوری اطلاعات نیست،بلکه در ضعیف بودن روش تثبیت موضوع به خاطر سپرده است. بدین ترتیب،در توجیه سخن کسانی که اظهار می‌دارند،حافظه ضعیفی برای یادگیری دارند،باید گفت،این اشخاص به واسطه‌ غرایز،اطلاعاتی را از پیرامون دریافت می‌کنند،اما از روش درستی برای تثبیت این اطلاعات در حافظه استفاده نمی‌کنند.یکی از روش‌های قابل توصیه،توجه خاص داشتن به موضوع دریافتی،در کنار تکرار ذهنی آن برای به خاطر سپاری است.

خلاصه ماشینی: "-محمدرضا باطنی،زبان و تفکر،تهران:فرهنگ معاصر، موسسه انتشارات آوای نور،چاپ اول 1374،چاپ معراج. (دکتر علی اکبر سیف،1376،ص249ة247) (دکتر علی اکبر سیف،1376،ص 434) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (دکتر علی اکبر سیف،1376،ص. (دکتر علی اکبر سیف،1376،ص. با مسائل مطرح شده در این مقاله سعی شده است تاب ه دو سؤال اصلی که از نقش روان‌شناسی زبان در یادگیری زبان‌های خارجی‌ 1. چگونه مواد آموزشی به خاطر سپرده می‌شوند و رابطه میان انواع حافظه چیست؟ در گستره این بحث،چنین نتیجه گرفته می شود که حافظه بد وجود ندارد و در واقع تنها می‌توان از عملکرد ضعیف حافظه صحبت‌ فراموش می‌کنیم،در واقع اشکال در یادآوری اطلاعات نیست،بلکه در ضعیف بودن روش تثبیت موضوع به خاطر سپرده است. غرایز،اطلاعاتی را از پیرامون دریافت می‌کنند،اما از روش درستی برای تثبیت این اطلاعات در حافظه استفاده نمی‌کنند. روش‌های قابل توصیه،توجه خاص داشتن به موضوع دریافتی،در کنار تکرار ذهنی آن برای به خاطر سپاری است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.