Skip to main content
فهرست مقالات

تعیین میزان همبستگی نمرات آزمون بندشی استاندارد با نمرات مصاحبه شفاهی دانشجویان زبان

نویسنده:

علمی-ترویجی (وزارت علوم)/ISC (6 صفحه - از 4 تا 9)

کلیدواژه ها :

پایایی ،اعتبار ،ازریابی عینی/ذهنی ،آزمون‌بندشی استاندارد ،کاربرد عملی

کلید واژه های ماشینی : همبستگی نمرات آزمون بندشی استاندارد، نمرات مصاحبه شفاهی دانشجویان زبان، میزان همبستگی نمرات آزمون بندشی، تعیین میزان همبستگی نمرات آزمون، بندشی استاندارد با نمرات مصاحبه، آزمون بندشی استاندارد با نمرات، قاعده‌مندی نمرات آزمون بندشی استاندارد، تعیین سطح مهارت‌های شفاهی دانشجویان، آزمون کتبی بندشی استاندارد، آزمون مصاحبهء شفاهی

مهارت‌های شفاهی یکی از انواع مهارت‌های زبانی است که در رشتهء زبان‌های خارجی از اهمیت خاصی برخوردار است.اما در ایران،هنگام گزینش دانشجویان و نیز در هنگام تعیین سطح یا جایگزینی،این مهارت‌ها مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرند.زیرا انجام آزمون‌ مصاحبهء شفاهی که از دیرباز در ایران به عنوان ابزاری برای ارزشیابی این مهارت‌ها به کار می‌رفته،مشکلات عدیده‌ای به همراه داشته‌ است.یکی از این مشکلات،تاثیر قضاوت‌های فردی ارزشیابان هنگام تعیین سطح مهارت‌های شفاهی دانشجویان است.تهیه،تدوین‌ و نیز اجرای این آزمون نیز به هزینه و زمان طولانی نیاز دارد که عملا استفاده از آن را،به ویژه در آزمون‌هایی با مقیاس‌های وسیع،نظیر کنکور سراسری،غیر ممکن می‌سازد. بنیانگذاران«آموزن بندشی استاندارد»مدعی هستند،این آزمون که از اصول روان‌شناسی گشتالت نشأت گرفته است،ارزشیابی جامعی‌ از تمامی مهارت‌های زبانی دانشجویان،از جمله مهارت‌های شفاهی آنان به عمل می‌آورد.برای بررسی این موضوع در زمینه مهارت‌های‌ شفاهی،در این پژوهش،میزان همبستگی و قاعده‌مندی نمرات آزمون بندشی استاندارد با نمرات مصاحبه شفاهی دانشجویان زبان مورد بررسی قرار گرفت.با توجه به اینکه همبستگی و قاعده‌مندی به دست آمده،رابطه معنی‌داری بین نمرات این دو آزمون را نشان می‌دهند،با اطمینان کافی می‌توان از آزمون بندشی استاندارد برای تعیین سطح مهارت‌های شفاهی در هنگام گزینش دانشجویان و نیز در هنگام‌ کلاس‌بندی استفاده مطلوب به عمل آورد.

خلاصه ماشینی: "مصاحبهء شفاهی که از دیرباز در ایران به عنوان ابزاری برای ارزشیابی این مهارت‌ها به کار می‌رفته،مشکلات عدیده‌ای به همراه داشته‌ یکی از این مشکلات،تاثیر قضاوت‌های فردی ارزشیابان هنگام تعیین سطح مهارت‌های شفاهی دانشجویان است. شفاهی،در این پژوهش،میزان همبستگی و قاعده‌مندی نمرات آزمون بندشی استاندارد با نمرات مصاحبه شفاهی دانشجویان زبان مورد با توجه به اینکه همبستگی و قاعده‌مندی به دست آمده،رابطه معنی‌داری بین نمرات این دو آزمون را نشان می‌دهند،با اطمینان کافی می‌توان از آزمون بندشی استاندارد برای تعیین سطح مهارت‌های شفاهی در هنگام گزینش دانشجویان و نیز در هنگام‌ کتبی بندشی استاندارد با نمرات مصاحبهء شفاهی دانشجویان‌ زبان مورد بررسی قرار گرفت تا امکان استفاده از این آزمون به‌ قاعده‌مندی بین نمرات آزمون کتبی بندشی استاندارد و نیز آزمون‌ حذف مصاحبهء شفاهی در وقت و هزینه به میزان قابل توجهی صرفه‌جویی می‌شود و نیز دانشجویان در محیطی بدون اضطراب‌ 1. آیا بین نمرات به دست آمده از آزمون کتبی بندشی استاندارد جای آزمون مصاحبهء شفاهی برای تعیین سطح مهارت‌های‌ امکان استفاده از آزمون کتبی بندشی استاندارد را برای ارزشیابی‌ آزمون کتبی بندشی استاندارد با درجهء دشواری مناسب و نیز همبستگی مصاحبه شده توسط رایانه به شرح زیر است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمرات به دست آمده از آزمون‌های کتبی بندشی استاندارد نیز بندشی استاندارد به جای آزمون مصاحبهء شفاهی برای ارزشیابی‌ نمرات بدست آمده از آزمون کتبی بندشی استاندارد به میزان‌ از این آزمون توسط نرم‌افزار spss معادل 85/0+است و نیز برای ارزشیابی مهارت‌های شفاهی دانشجویان استفاده کرد. استفاده از آزمون کتبی بندشی استاندارد نیز در کلاسهای درسی‌"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.