Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به دوزبانگی

مترجم:

علمی-ترویجی (وزارت علوم)/ISC (13 صفحه - از 3 تا 15)

کلید واژه های ماشینی : زبان، دوزبانگی، کودک، کودکان دوزبانه، تکلم، والدین، آموزش، کودکان تک‌زبانه، آموزش زبان، فراگیری

خلاصه ماشینی:

"به نظر می‌رسد سن مناسب برای فراگیری دوزبانگی همزمان از دوماهگی تا سه سالگی است،البته این نوع آموزش زبانی‌ تنها به والدینی توصیه می‌شود که اهل دو زبان مادری متفاوت باشند و هرکدام با زبان خود با کودک سخن بگویند. در بیش‌تر کشورهای غربی که تکلم به بیش از یک زبان‌ متداول است،گاه متخصصان گفتاردرمانی و نیز پزشکان به‌ والدین توصیه می‌کنند که از آموزش بیش از یک زبان به کودک‌ خود پرهیز کنند و معمولا زبانی که باید در این میان قربانی شود، زبانی است که در محیط کم‌تر از آن استفاده می‌شود. آیا والدین می‌توانند در روند رشد زبانی کودک مؤثر باشند؟ آیا یادگیری دو یا چند زبان در یک زمان سبب گیجی و سردرگمی‌ کودکان نمی‌شود؟آیا برای تسلط به بیش از یک زبان کودک باید از هوش خاصی برخوردار باشد؟برای پاسخگویی به چنین‌ سؤالاتی لازم است ابتدا به بررسی انواع دوزبانگی بپردازیم. درخصوص این مسأله باید خاطرنشان کرد،با توجه به‌ مطالعات انجام‌شده توسط فرد گنسی(2002)،کودکانی که‌ به طور منظم یعنی به صورت روزانه یا هفتگی از سوی والدین یا دیگر اولیای خود تحت آموزش دو زبان قرار می‌گیرند می‌توانند، به اندازهء کودکان تک‌زبانه و درست در همان طول زمان در یادگیری زبان پیشرفت کنند. زمان آموزش و نقش والدین یکی از پرسش‌هایی که همواره ذهن زبان‌شناسان و متخصصان آموزش زبان را به خود جلب کرده،این است که‌ دریچهء یادگیری زبان (language learning window) کی بسته‌ می‌شود؟شاید پاسخ این باشد که:تا وقتی کودک انگیزهء یادگیری‌ داشته باشد و فراگیری زبان برایش نوعی اعتبار اجتماعی به حساب‌ آید،انگیزه برای یادگیری زبان وجود خواهد داشت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.