چکیده:
تأکید بر مهارت تکلم را میتوان ناشی از عوامل متعددی دانست؛از جمله ناشی از رواج روش شنیداری-گفتاری در دههی 1960 و نیز حرکت به سوی«توانس ارتباطی»که در دههی 1970 آغاز شد،یا«روش مستقیم»که استفاده از زبان اساسا در قالب تکلم است و نه نگارش،و ارتباط شفاهی رکن ارتباط تلقی میشود.ولی آنچه مهارت تکلم را با اهمیتتر از سایر مهارتها مینمایاند،علاقهی بسیاری از زبانآموزان به تکلم به زبان خارجی است؛به گونهای که در بسیاری از موارد،هدف اصلی آنها را از شرکت در کلاسهای زبان رقم میزند. بسیار دیده میشود که فارغ التحصیلان رشتهی زبان در پایان دورهی آموزشی از ناتوانی در تکلم شکایت دارند،در حالی که ممکن است در مهارتهای دیگر نیز به همان اندازه ضعیف باشند. اگر از دید معلمان زبان نیز به مسأله بنگریم،تکلم احتمالا دشوارترین مهارت برای تدریس است و عواملی مانند ایجاد فضای مطلوب و تهیهی تمرینهای مناسب در کلاس از جمله علتهای دشواری فرایری این مهارت هستند. با نگاهی به مجموع این عوامل،و نظر به این که شمار قابل توجهی از مدرسان زبان نگرش لازم را نسبت به ماهیت تکلم و روشهای آموزش آن ندارند،این مقاله سعی دارد به ارائهی برخی مفاهیم و نیز روشهای متفاوت بپردازد.ابتدا به نقش تکلم در زبانآموزی و برقراری ارتباط به طور اعم خواهیم پرداخت،و سپس چند نمونه تمرین عملی تکلم در کلاس پیشنهاد خواهد داشت.البته نوآوری و خلاقیت مدرس،با اشراف به ماهیت و هدف تکلم در زبانآموزی قطعا مفید خواهد بود.امید است که معلمان با دستابی به روشها و تکنیکهای مناسب،به مرحلهای برسند که در کنار زبانآموزان،از زمانی که صرف تحصیل کردهاند،احساس رضایت کنند.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود)
تأکید بر مهارت تکلم را میتوان ناشی از عوامل متعددی دانست؛از جمله ناشی از رواج روش شنیداری-گفتاری در دههی 1960 و نیز
حرکت به سوی«توانس ارتباطی»که در دههی 1970 آغاز شد،یا«روش مستقیم»که استفاده از زبان اساسا در قالب تکلم است و نه
ولی آنچه مهارت تکلم را با اهمیتتر از سایر مهارتها مینمایاند،علاقهی بسیاری از
بسیار دیده میشود که فارغ التحصیلان رشتهی زبان در پایان دورهی آموزشی از ناتوانی در تکلم شکایت دارند،در حالی که ممکن است در
اگر از دید معلمان زبان نیز به مسأله بنگریم،تکلم احتمالا دشوارترین مهارت برای تدریس است و عواملی مانند ایجاد فضای مطلوب و
با نگاهی به مجموع این عوامل،و نظر به این که شمار قابل توجهی از مدرسان زبان نگرش لازم را نسبت به ماهیت تکلم و روشهای
اشراف به ماهیت و هدف تکلم در زبانآموزی قطعا مفید خواهد بود."