چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی آثار احتمالی بهرهگیری از فعالیتهای تعاملی زبانی بر یادگیری واژگان زبان انگلیسی بهعنوان زبان خارجی از سوی زبانآموزان ایرانی پرداخته است.فعالیتهای مزبور در راستای تحقق اهدافی نظیر:تشریح معانی واژگان و کاربرد صحیح آنها ( exposure )،درج واژه صحیح در متن( expansion )و نمایش دانش زبانی به صورت شفاهی یا کتبی از طریق واژگان زبان هدف( expression ) به کار میرود.هریک از اهداف یاد شده بایستی در سطح مهارت زبانی و نسبت به زمان صرف شده در زمینه فعالیتهای مربوط به آن،مورد توجه قرار گیرد.مدرس سطوح ابتدایی یادگیری زبان،زمان بیشتری را صرف تشریح معانی واژگان و کاربرد آنها مینماید.مدرس سطح متوسط نیز زمان بیشتری را صرف تشریح کاربرد واژگان یا expansion و بسط کاربرد آن یا expression میکند.از سوی دیگر،مدرس سطح پیشرفته باتوجه به استقلال زبانآموزان در زمینهی به کارگیری اهداف پیشین فرصت بیشتری را برای بهرهگیری از زبان هدف در محیط کلاس مینماید.بنا به عقیدهی کورت رایت1و وسولک2(2001م.)،مدرس میتواند فعالیتهای مربوط به هریک از اهداف یاد شده را در کلاس درس ارایه کند.از اینرو،نمونهای شامل 90 زبانآموز انتخاب شد که در نهایت پس از انتخاب تصادفی که باتوجه به نتایج آزمون celt 3صورت پذیرفت،به 60 نفر کاهش یافت.نمونهی 60 نفرهی مزبور نیز به دو گروه شاهد(30 نفر)و آزمایش(30 نفر)تقسیم شد.پیش از شروع کار،آزمون اولیه( pretest )از زبانآموزان به عمل آمد تا از میزان آشنایی آنان با لغات برگرفته از متون کتاب 1100 واژه4 اطمینان حاصل شود.سپس در کلاسهای گروه آزمایش،فعالیتهای تعاملی زبانی بهعنوان آزمایش موردنظر ارایه گردید.گروه شاهد نیز براساس روش سنتی،تمریناتی نظیر پر نمودن جای خالی( fill-in-the-blank )و جور کردنی( mataching items )را به انجام رسانید.نتایج این پژوهش بیانگر این نکته بود که فعالیتهای تعاملی زبانی بایستی بهعنوان عاملی مؤثر در پیشرفت یادگیری واژگان انگلیسی توسط زبانآموزان ایرانی مورد توجه قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
"پژوهش حاضر به بررسی آثار احتمالی بهرهگیری از فعالیتهای تعاملی زبانی بر یادگیری واژگان زبان انگلیسی بهعنوان زبان خارجی از
فعالیتهای مزبور در راستای تحقق اهدافی نظیر:تشریح معانی واژگان و کاربرد صحیح آنها
( exposure )،درج واژه صحیح در متن( expansion )و نمایش دانش زبانی به صورت شفاهی یا کتبی از طریق واژگان زبان هدف( expression )
هریک از اهداف یاد شده بایستی در سطح مهارت زبانی و نسبت به زمان صرف شده در زمینه فعالیتهای مربوط به آن،مورد
مدرس سطوح ابتدایی یادگیری زبان،زمان بیشتری را صرف تشریح معانی واژگان و کاربرد آنها مینماید.
متوسط نیز زمان بیشتری را صرف تشریح کاربرد واژگان یا expansion و بسط کاربرد آن یا expression میکند.
پیشرفته باتوجه به استقلال زبانآموزان در زمینهی به کارگیری اهداف پیشین فرصت بیشتری را برای بهرهگیری از زبان هدف در محیط کلاس
این پژوهش بیانگر این نکته بود که فعالیتهای تعاملی زبانی بایستی بهعنوان عاملی مؤثر در پیشرفت یادگیری واژگان انگلیسی توسط زبانآموزان"