چکیده:
مقالهی حاضر که به درک مطلب در سطوح پیشرفته اختصاص دارد،تلاشی است در جهت تشخیص عواملی که درک متن را با مشکل مواجه میسازند.از جملهی این عوامل باید به واژگان زبان اشاره داشت.بر اساس پژوهشی که به این مقاله انجامیده و آماری که از طریق پرسشنامه به دست آمده است،تسلط بر واژگان در این سطح یکی از عوامل مهم درک متن است.اما در عینحال،به استناد همین پرسشنامهها،بخش عمدهی عدم درک متن در سطح پیشرفته،به رغم تسلط بر واژگان،هنگام شنیدن متونی مشاهده میشود که با سرعت طبیعی و توسط گویشوران زبان گفته میشوند.از اینرو به نظر میرسد،یکی از مهمترین عواملی که در آموزش و یادگیری واژگان باید به آن توجه داشت و بیشترین بهره را از آن گرفت،استفادهی هرچه بیشتر از متون شنیداری و عادت دادن زبانآموزان به گوش کردن مداوم به برنامههایی به زبان فرانسه است که با هدف آموزش تهیه نشدهاند و در یک بافت طبیعی،خارج از محیط کلاس،و بدون توجه به روند تدریجی یادگیری،حاوی ارتباط روزمره میان گویشوران بومی هستند.استفاده از اقسام بازیهای آموزشی نیز در کلیهی سطوح پیشنهاد میشود.
خلاصه ماشینی:
"مقالهی حاضر که به درک مطلب در سطوح پیشرفته اختصاص دارد،تلاشی است در جهت تشخیص عواملی که درک متن را با مشکل
از جملهی این عوامل باید به واژگان زبان اشاره داشت.
بر اساس پژوهشی که به این مقاله انجامیده و آماری که از طریق
پرسشنامه به دست آمده است،تسلط بر واژگان در این سطح یکی از عوامل مهم درک متن است.
پرسشنامهها،بخش عمدهی عدم درک متن در سطح پیشرفته،به رغم تسلط بر واژگان،هنگام شنیدن متونی مشاهده میشود که با سرعت
طبیعی و توسط گویشوران زبان گفته میشوند.
از اینرو به نظر میرسد،یکی از مهمترین عواملی که در آموزش و یادگیری واژگان باید به آن
توجه داشت و بیشترین بهره را از آن گرفت،استفادهی هرچه بیشتر از متون شنیداری و عادت دادن زبانآموزان به گوش کردن مداوم به
برنامههایی به زبان فرانسه است که با هدف آموزش تهیه نشدهاند و در یک بافت طبیعی،خارج از محیط کلاس،و بدون توجه به روند"