Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش زبان و مقوله ی فرهنگ در بستر کلاسیک و دیجیتال

نویسنده:

علمی-ترویجی (وزارت علوم) (6 صفحه - از 4 تا 9)

کلیدواژه ها : فرهنگ و جامعه ،فرهنگ در آموزش زبان توانایی بین فرهنگی ،درک متقابل ،یادگیری اکتشافی

کلید واژه های ماشینی : آموزش زبان ،زبان ،فرهنگ ،آموزش زبان و مقوله‌ی فرهنگ ،زبان‌آموزان ،اینترنت ،مهارت بین‌فرهنگی در فرایند آموزش ،مهارت ،فرهنگ بیگانه ،مقوله‌ی فرهنگ در بستر کلاسیک ،بین‌فرهنگی ،آلمان ،فرهنگ و جامعه‌ی زبان مقصد ،مقولات فرهنگی ،زبان‌آموزان با فرهنگ بیگانه ،فرایند آموزش زبان استفاده ،فرایند یادگیری زبان خارجی ،فرایند آموزش زبان ،تعمیق مهارت بین‌فرهنگی در فرایند ،آشنایی ،فرهنگ و جامعه ،تعامل ،انتقال ،مهارت بین‌فرهنگی در آموزش زبان ،آموزش بین‌فرهنگی ،یادگیری زبان خارجی برخوردار ،دانش ،آشنایی زبان‌آموزان با فرهنگ بیگانه ،جوامع زبانی مبدأ و مقصد ،تمرینات

توانایی بین فرهنگی و به تعبیری دیگر،مهارت پنجم،از اهمیت ویژه‌ای در فرایند یادگیری زبان خارجی برخوردار است.توجه به تفاوت‌ها و اشتراکات فرهنگی میان جوامع زبانی مبدأ و مقصد،از یک سو موجب آشنایی بیش‌تر زبان‌آموزان با فرهنگ بیگانه می‌شود،و از سوی دیگر خود زمینه‌ای برای انتقال دانش زبانی و یادگیری بهتر در فرآیند آموزش زبان به حساب می‌آید.اهمیت مهارت پنجم در آموزش بین فرهنگی‌ موجب شده است تا در طراحی برنامه‌ی درسی و با تدوین کتاب‌های آموزشی،علاوه بر چهار مهارت مهارت کلاسیک شنیدن،صحبت کردن، خواندن و نوشتن،بخشی نیز به آشنایی با ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی زبان مقصد اختصاص یابد.اینترنت و امکانات موجود در آن، بستر مناسبی را فراهم آورده است که از آن می‌توان،برای ایجاد و تعمیق مهارت بین فرهنگی در فرایند آموزش زبان استفاده کرد.مقاله‌ی‌ حاضر می‌کوشد،ضمن ارائه‌ی دیدگاهی کلی نسبت به مقوله‌ی فرهنگ و جامعه در آموزش زبان،زوایای متفاوت آن را در دو بستر کلاسیک‌ و دیجیتال مورد بررسی و تحلیل قرار دهد.

خلاصه ماشینی:

"توانایی بین فرهنگی و به تعبیری دیگر،مهارت پنجم،از اهمیت ویژه‌ای در فرایند یادگیری زبان خارجی برخوردار است. و اشتراکات فرهنگی میان جوامع زبانی مبدأ و مقصد،از یک سو موجب آشنایی بیش‌تر زبان‌آموزان با فرهنگ بیگانه می‌شود،و از سوی دیگر خود زمینه‌ای برای انتقال دانش زبانی و یادگیری بهتر در فرآیند آموزش زبان به حساب می‌آید. بستر مناسبی را فراهم آورده است که از آن می‌توان،برای ایجاد و تعمیق مهارت بین فرهنگی در فرایند آموزش زبان استفاده کرد. حاضر می‌کوشد،ضمن ارائه‌ی دیدگاهی کلی نسبت به مقوله‌ی فرهنگ و جامعه در آموزش زبان،زوایای متفاوت آن را در دو بستر کلاسیک‌ کلید واژه‌ها:فرهنگ و جامعه،فرهنگ در آموزش زبان توانایی بین فرهنگی،درک متقابل،یادگیری اکتشافیمقدمه اهمیت نقش فرهنگ به عنوان بستر تعامل زبانی بین گویشوران‌ زبان‌آموزان با فرهنگ و جامعه‌ی زبان مقصد با شیوه و تعریفی جدید مقولات فرهنگی و اهمیت و جایگاه آن‌ها در آموزش زبان مورد بررسی‌ در این شیوه بحث استفاده از مطالب مرتبط با فرهنگ و جامعه به‌ طور جدی مورد توجه متخصصان حوزه‌های فرهنگ و آموزش زبان قرار گرفت. ضرورت شناخت فرهنگ زبان مقصد و لزوم برقراری ارتباط با آن، (به تصویر صفحه مراجعه شود) در باب استفاده از مقولات فرهنگی در فرایند آموزش زبان به دنبال‌ به عنوان محتوای اصلی در درس آموزش زبان مورد استفاده قرار فرهنگ و جامعه زبان مقصد و انتقال مقولات فرهنگی در حین فرایند آموزش زبان به ارائه‌ی درس‌های الکترونیکی مرتبط با فرهنگ و جامعه‌ زبان‌آموزان با فرهنگ و جامعه زبان مقصد طراحی شده‌اند،از مناسبی برای آموزش بین فرهنگی زبان محسوب می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.