چکیده:
امروز،پیشرفت بشر در علوم ارتباطی و گسترش روزافزون تکنولوژی ضرورت یادگیری یک یا دو زبان خارجی را بیش از پیش ایجاد نموده است. متدهای آموزشی یکی از عناصر اصلی در یاددهی/یادگیری یک زبان خارجی محسوب میگردند.متد آموزشی زبان فرانسه Reflets که خود را در طبقهبندی متدهای متأثر از رویکرد ارتباطی میداند برای بزرگسالان تدوین یافته و دارای ویژگیهای خاصی است که درخور تحقیق میباشند تا نقاط قوت و احیانا ضعف آن به دقت مورد بررسی و مطالعه قرار میگیرند. در این مقاله به منظور شناخت دقیقتر از چگونگی ارائه یک متد آموزشی ابتدا اساس و پایههای نگرش ارتباطی را تبیین نموده و سپس با استفاده از روش تحلیلی،ترکیبات اصلی متد را مورد مطالعه قرار دادهایم.این تحلیل که ابتدا به صورت کلی انجام یافته،این فرصت را فراهم آورده است تا به تحلیل عناصر اصلی و جزئیتر از نظر محتوایی و شکلی پرداخته شود. نتیجهای که حاصل شدهاست این است که این متد با ترکیبی از روشهای متفائت از نظر محتوایی و شکلی به روش تلفیفی (e?clectisme) متوسل شده است و در حال از رویکرد ارتباطی نیز بهرهمند میباشد و در این راستا به تمامی مسائل فرهنگی و جامعهشناختی زبان که رویکرد ارتباطی بر آنها تأکید شده توجه خاصی معطوف گردیده.
خلاصه ماشینی:
"ضرورت یادگیری یک یا دو زبان خارجی را بیش از پیش ایجاد نموده است.
متدهای آموزشی یکی از عناصر اصلی در یاددهی/یادگیری یک زبان
متد آموزشی زبان فرانسه Reflets که خود را در
طبقهبندی متدهای متأثر از رویکرد ارتباطی میداند برای بزرگسالان تدوین یافته
ابتدا اساس و پایههای نگرش ارتباطی را تبیین نموده و سپس با استفاده از روش
تحلیلی،ترکیبات اصلی متد را مورد مطالعه قرار دادهایم.
این تحلیل که ابتدا به
صورت کلی انجام یافته،این فرصت را فراهم آورده است تا به تحلیل عناصر
اصلی و جزئیتر از نظر محتوایی و شکلی پرداخته شود.
نتیجهای که حاصل شدهاست این است که این متد با ترکیبی از روشهای
متفائت از نظر محتوایی و شکلی به روش تلفیفی (e?clectisme) متوسل شده
است و در حال از رویکرد ارتباطی نیز بهرهمند میباشد و در این راستا به
تمامی مسائل فرهنگی و جامعهشناختی زبان که رویکرد ارتباطی بر آنها
کلید واژهها:متد آموزشی کتاب Reflets ،نگرش ارتباطی،روش تلفیفی"