چکیده:
در گستره وسیع مطالعات،در مورد خطاهای زبانآموزان این سؤال که«منبع این خطاها چیست؟»همچنان به صورت مسألهای بزرگ و نیز موضوعی مورد بحث مطرح است.این تحقیق به منظور یررسی دقیق سؤال و روشن شدن پاسخ آن به تجزیه و تحلیل خطاهای زبانآموزان ایرانی در نوشتارشان میپردازد.دادهها از نوشتههای 40 زبانآموز در سطحپیش از متوسطه (pre-intermediate) جمعآوری شدهاند و سپس بهطور علمی براساس طبقهبندی خطاها،که دولیبرت و کراشن(1982)معرفی کردهاند،مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند.این دادهها شامل چهار جنبه هستند:حذف،اضافه،عدمآگاهی و ترتیب نادرست. پس از پیدا کردن خطاها و طبقه بندی آنها تناوب و درصد هر جنبه مشخص شد.ضمنا به منظور اندازهگیری تأثیر«انتقال منفی»که از نظر تحلیل مقابلهای تنها منبع خطاها محسوب میشوند،تناوب و درصد هریک از جنبههای مطرح شده،در تعداد کل خطاها که نتیجهی انتقال منفی است،نشان داده شدهاست.براساس دادهها مشخص شد که برخلاف اعتقاد تحلیل مقابلهای انتقال منفی تنها به 30 درصد کل خطاها مربوط میشود که این مقدار از یک سوم کل خطاها کمتر است و بنابراین بیشتر خطاها ناشی از«عدم آگاهی»هستند.
خلاصه ماشینی:
"tarbeit Modaress University
Islamic Azad University of Aliabod Katool
در گستره وسیع مطالعات،در مورد خطاهای زبانآموزان این سؤال که«منبع این خطاها چیست؟»همچنان به صورت مسألهای بزرگ و
نیز موضوعی مورد بحث مطرح است.
این تحقیق به منظور یررسی دقیق سؤال و روشن شدن پاسخ آن به تجزیه و تحلیل خطاهای زبانآموزان
سپس بهطور علمی براساس طبقهبندی خطاها،که دولیبرت و کراشن(1982)معرفی کردهاند،مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند.
دادهها شامل چهار جنبه هستند:حذف،اضافه،عدمآگاهی و ترتیب نادرست.
پس از پیدا کردن خطاها و طبقه بندی آنها تناوب و درصد هر جنبه مشخص شد.
نظر تحلیل مقابلهای تنها منبع خطاها محسوب میشوند،تناوب و درصد هریک از جنبههای مطرح شده،در تعداد کل خطاها که نتیجهی
براساس دادهها مشخص شد که برخلاف اعتقاد تحلیل مقابلهای انتقال منفی تنها به 30 درصد کل
خطاها مربوط میشود که این مقدار از یک سوم کل خطاها کمتر است و بنابراین بیشتر خطاها ناشی از«عدم آگاهی»هستند.
کلید واژهها:تحلیل خطاها؛تحلیل مقابلهای؛خطا؛عدمآگاهی؛اضافه؛حذف؛ترتیب نادرست"