چکیده:
در هر کشوری نقش،وزن و جایگاه زبانهای خارجی از طریق سیاستگذاریها و تبیین اهداف در حوزه آموزش زبان تعیین و نمود مییابد.عدم تدوین سیاستهای زبانی،فقدان تعریف روشن از اجزا و عوامل اجرایی و اکتفا به اشاراتی چند،بر کل فرآیند آموزش زبان در تمام سطوح از برنامهریزی تا اجرا روی متغیرهای وابسته از جمله آموزش دبیران،موقعیت اجتماعی و اقتصادی آنها،نحوه برگزاری دورههای بازآموزی،و کیفیت و کمیت آموزش تأثیر منفی میگذارد.برگزاری دورههای بازآموزی عمدتا به منظور ارتقای کیفی سطح دانش معلمان و فراهم کردن زمینه مناسب برای بیان نظرات فنی و حرفهای آنها در راستای یادگیری دو سویه و تبادل تجربیات صورت میگیرد.به همین دلیل برنامهریزی دقیق و منطبق بر نیازهای آموزشی و سطح دانش مخاطبین،توجه به تجربیات قبلی برای جلوگیری از تکرار بیمورد مطالب و استفادهی اصولی از کارشناسان و متخصصین برای طرح یافتههای جدید و به روز از الزامات اینگونه نشستها است.از جمله مشکلات دورههای مزبور در ایران عدم ثبت دقیق و انتشا کامل برنامهها،نحوهی برگزاری و فقدان اطلاعات کافی در خصوص کیفیت و کمیت مطالب عنوان شده در دورههای قبلی،برنامهریزیهای تکراری و دیرهنگام در هر سال،عدم ارتباط پیوسته و منسجم با مخاطبین در طول سال،آشنا نبودن با نیازهای آموزشی خاص هرکدام از معلمان باتوه به حوزهی جغرافیایی،فرهنگی و امکاناتی آنها،زمان و مدت اجرای نامناسب و مکان برگزاری بعضا فاقد امکانات ضروری و ناهماهنگیهای معمول اداری است.در مقالهی حاضر ضمن اشاره به جنبههای نظری و نگاهی به کمیت و کیفیت دوره آموزش ضمن خدمت معلمان زبان آلمانی در ایران که از 12 تا 16 شهریور 1385 در تهران برگزار شد،نحوهی تأثیرگذاری عوامل یادشده مورد کنکاش و بررسی قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"در هر کشوری نقش،وزن و جایگاه زبانهای خارجی از طریق سیاستگذاریها و تبیین اهداف در حوزه آموزش زبان تعیین و نمود
عدم تدوین سیاستهای زبانی،فقدان تعریف روشن از اجزا و عوامل اجرایی و اکتفا به اشاراتی چند،بر کل فرآیند آموزش زبان در
دورههای بازآموزی،و کیفیت و کمیت آموزش تأثیر منفی میگذارد.
برگزاری دورههای بازآموزی عمدتا به منظور ارتقای کیفی سطح دانش
همین دلیل برنامهریزی دقیق و منطبق بر نیازهای آموزشی و سطح دانش مخاطبین،توجه به تجربیات قبلی برای جلوگیری از تکرار بیمورد
مشکلات دورههای مزبور در ایران عدم ثبت دقیق و انتشا کامل برنامهها،نحوهی برگزاری و فقدان اطلاعات کافی در خصوص کیفیت و
کمیت مطالب عنوان شده در دورههای قبلی،برنامهریزیهای تکراری و دیرهنگام در هر سال،عدم ارتباط پیوسته و منسجم با مخاطبین در
جنبههای نظری و نگاهی به کمیت و کیفیت دوره آموزش ضمن خدمت معلمان زبان آلمانی در ایران که از 12 تا 16 شهریور 1385 در تهران
کلیدواژهها:دورههای آموزش ضمن خدمت،عوامل اجرائی،معلمان زبان آلمانی،سیاستگذاری آموزش زبان خارجی."