Skip to main content
فهرست مقالات

Developing General English course books for Iranian learners: some practical guidelines

نویسنده:

علمی-ترویجی (وزارت علوم)/ISC (10 صفحه - از 13 تا 22)

کلیدواژه ها :

تهیه مطالب درسی ،شناخت نیازهای زبان ،اهداف،تعیین محتوا ،محتوای ساختاری

کلید واژه های ماشینی : تدوین مطالب درسی زبان انگلیسی، تدوین کتب درسی زبان انگلیسی، تدوین کتب زبان انگلیسی عمومی، زبان، نیازهای زبانی زبان‌آموزان ایرانی، کتب درسی زبان انگلیسی مدنظر، اهداف آموزشی زبان انگلیسی، زبان انگلیسی، Developing General English، دبیران زبان و زبان‌آموزان

پیشنهادات عملی در تهیه و تدوین کتب زبان انگلیسی عمومی علیرغم این واقعیت که تهیه و تدوین کتب درسی فعالیتی وقت‌گیر است، مشاهده می‌شود که بعضی از دبیران زبان انگلیسی به دلایل متفاوت به این مهم همت می‌گمارند.این‌گونه تلاش‌ها قابل تقدیر است.به‌ اعتقاد نویسنده این مقاله،صرفا مؤلفان ایرانی واجد شرایط لازم برای تهیه و تألیف مطالب درسی برای زبان‌آموزان ایرانی هستند زیرا با فرهنگ‌ ایرانی،با اهداف آموزشی کشور،با محیط آموزشی و نیز با نیازهای زبانی زبان‌آموزان ایرانی آشنایی کافی دارند.همان‌گونه که تلویحا اشاره‌ شد،تهیه و تدوین مطالب درسی زبان انگلیسی یکی از موضوعات جدی است که دانش کافی،وقت بسیار و انرژی فراوانی را می‌طلبد. اتخاذ تصمیم در مورد محتوای کتب درسی باید به گونه‌ای باشد که از یک سو مطالب درسی برمبنای تئوری‌های شناخته شده زبانشناختی و روانشناختی استوار باشد و از سوی دیگر مقبول سایر دبیران زبان و زبان‌آموزان قرار گیرد.در غیر این صورت،کتاب درسی با عدم موفقیت‌ روبرو خواهد شد. هدف از نگارش مقاله حاضر روشن کردن برخی مفاهیم است که در تهیه و تدوین کتب درسی زبان انگلیسی مدنظر قرار می‌گیرد.چارچوب‌ این مقاله براساس الگوی پیشنهاد گریوز(1996)بنا نهاده شده است.گریوز عوامل مؤثر در تهیه و تدوین کتب درسی زبان را به هفت مقوله‌ تقسیم می‌کند.در این مقاله،هر یک از این مقوله‌ها به‌طور جداگانه مورد بحث قرار می‌گیرد و در هر مورد پیشنهادات عملی ارائه می‌شود.امید است همکاران علاقمند به تألیف،با در نظر گرفتن این پیشنهادات مطالبی تهیه کنند که با اهداف آموزشی زبان انگلیسی در ایران همخوانی داشته‌ باشد و نیز در صورتی که علاقمند به ارزشیابی سایر کتاب‌های موجود باشند،این مقاله چارچوب مناسبی در اختیارشان قرار دهد.

خلاصه ماشینی: "پیشنهادات عملی در تهیه و تدوین کتب زبان انگلیسی عمومی علیرغم این واقعیت که تهیه و تدوین کتب درسی فعالیتی وقت‌گیر است، اعتقاد نویسنده این مقاله،صرفا مؤلفان ایرانی واجد شرایط لازم برای تهیه و تألیف مطالب درسی برای زبان‌آموزان ایرانی هستند زیرا با فرهنگ‌ شد،تهیه و تدوین مطالب درسی زبان انگلیسی یکی از موضوعات جدی است که دانش کافی،وقت بسیار و انرژی فراوانی را می‌طلبد. روانشناختی استوار باشد و از سوی دیگر مقبول سایر دبیران زبان و زبان‌آموزان قرار گیرد. هدف از نگارش مقاله حاضر روشن کردن برخی مفاهیم است که در تهیه و تدوین کتب درسی زبان انگلیسی مدنظر قرار می‌گیرد. گریوز عوامل مؤثر در تهیه و تدوین کتب درسی زبان را به هفت مقوله‌ است همکاران علاقمند به تألیف،با در نظر گرفتن این پیشنهادات مطالبی تهیه کنند که با اهداف آموزشی زبان انگلیسی در ایران همخوانی داشته‌ کلید واژه‌ها:تهیه مطالب درسی-شناخت نیازهای زبان-اهداف،تعیین محتوا-محتوای ساختاری"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.