چکیده:
بررسی عواملیکه در فرایند یادگیری زبانهای خارجی مؤثر هستند،محور بسیاری از تحقیقات انجام شده در زمینهی آموزش زبان بودهاند. نظریهپردازان،هر یک از زاویهی خاصی به این قضیه پرداختهاند.در سال 1986،باندورا1با معرفی ساختار«خودکارامدی»2در قالب «تئوریشناختی-اجتماعی»3باب جدیدی را در این زمینه باز کرد.تعریف او از واژهی خودکارامدی عبارت است از:قضاوت افراد دربارهی رفتارگرایان که جایگاه فراگیران و فرایندهای ذهنی آنان را در امر یادگیری نادیده گرفته بود،پایههای اصلی تئوریشناختی-اجتماعی بر نقش فعالانهی فراگیران و فرایندهای شناختی و باورهای شخصی آنان در مورد تواناییهای خود در تحقیق هدفهای موردنظر استوار است. در این تئوری این سؤال مطرح است که فراگیران در مورد میزان کارامد بودن خود در انجام یک فعالیت خاص مثل یادگیری زبان انگلیسی، چه عقیدهای دارند و این خودباوری مثبت یا منفی چه تأثیری بر کیفیت یادگیری آنان میگذارد.تحقیقات نشان داده است،خودکارامدی بر گزینههایی که افراد به عنوان هدف انتخاب میکنند،تلاشی که برای رسیدن به آن هدف از خود نشان میدهند،میزان مقاونت در مواجهه با موانع موجود در سر راه رسیدن به هدف،و حتی بر نگرش،انگیزه و میزان استرس آنان هنگام شروع و حین انجام فعالیت،تأثیر به سزایی دارد. بدیهی است،تعیین میزان خودکارامدی دانشآموزان و شناخت آن دسته از فراگیرانی که نسبت به توانایی خود در یادگیری زبان انگلیسی دید منفی دارند،از اولویتهای اصلی وظایف دبیران زبان انگلیسی است تا با به کار بردن راهبردهای مؤثر بکوشند،خودباوری مثبت را در دانشآموزان خود ایجاد یا تقویت کنند؛چرا که تحقیقات ثابت کرده است،هر گونه تلاشی در زمینهی بهبود کیفیتآموزش بیثمر خواهد بود، مگر این که دانشآموزان باور کنند که میتوانند. مقالهی حاضر سعی دارد تا با معرفی ساختار خودکارامدی و ریشههای آن در قالب تحقیقات انجام شده،توجه دبیران را به این عامل مهم و تعیینکننده در یادگیری زبان انگلیسی معطوف سازد و با ارائهی راهکاری پیشنهادی،گامی در جهت بهبود کیفیت آموزش زبان انگلیسی بردارد.
خلاصه ماشینی:
"بررسی عواملیکه در فرایند یادگیری زبانهای خارجی مؤثر هستند،محور بسیاری از تحقیقات انجام شده در زمینهی آموزش زبان بودهاند.
در این تئوری این سؤال مطرح است که فراگیران در مورد میزان کارامد بودن خود در انجام یک فعالیت خاص مثل یادگیری زبان انگلیسی،
چه عقیدهای دارند و این خودباوری مثبت یا منفی چه تأثیری بر کیفیت یادگیری آنان میگذارد.
بدیهی است،تعیین میزان خودکارامدی دانشآموزان و شناخت آن دسته از فراگیرانی که نسبت به توانایی خود در یادگیری زبان انگلیسی
دید منفی دارند،از اولویتهای اصلی وظایف دبیران زبان انگلیسی است تا با به کار بردن راهبردهای مؤثر بکوشند،خودباوری مثبت را در
دانشآموزان خود ایجاد یا تقویت کنند؛چرا که تحقیقات ثابت کرده است،هر گونه تلاشی در زمینهی بهبود کیفیتآموزش بیثمر خواهد بود،
مقالهی حاضر سعی دارد تا با معرفی ساختار خودکارامدی و ریشههای آن در قالب تحقیقات انجام شده،توجه دبیران را به این عامل مهم و"