Skip to main content
فهرست مقالات

Test taker''s characteristics and test performance

نویسنده:

علمی-ترویجی (وزارت علوم)/ISC (9 صفحه - از 40 تا 48)

کلیدواژه ها :

اضطراب ،خطرپذیری ،راهبردهای یادگیری ،قضاوت ،اعتماد به نفس ،عوامل اجتماعی-روانی ،برون‌گرا ،درون‌گرا ،شهودی ،حسی ،تفکری ،احساسی ،ادراکی

کلید واژه های ماشینی : آزمون، راهبردهای یادگیری بر عملکرد آزمون‌دهندگان، جمع‌آوری اطلاعات درباره‌ی شاخص‌های فردی، راهبردهای یادگیری، راهبردهای یادگیری و عوامل اجتماعی، آیلتس، آزمون‌دهندگان، شهودی، تأثیر راهبردهای یادگیری بر عملکرد، مهارت

هدف از این تحقیق بررسی تأثیر شاخص‌های فردی شامل راهبردهای یادگیری و عوامل اجتماعی-روانی بر عملکرد در آزمون زبان‌ انگلیسی بوده است.لازم به ذکر است که راهبردهای یادگیری عبارتند از:برون‌گرایی/درون‌گرایی،شهودی/حسی بودن،تفکری/احساسی‌ بودن،و ادراکی/قضاوتی بودن.همچنین عوامل اجتماعی-روانی عبارتند از:اضطراب،اعتماد به نفس و خطرپذیری. جهت ارزیابی دانش و مهارت زبانی افراد،از آزمون استاندارد«آیلتس»شامل چهار بخش شنیدن،خواندن،نوشتن و مصاحبه‌ی شفاهی‌ استفاده شد.افرادی که در این آزمون بین المللی شرکت می‌کنند،فارغ التحصیلان رشته‌های متفاوت دانشگاهی در سطوح گوناگون کارشناسی، کارشناسی ارشد،دکترای پزشکی و دکترای تخصصی هستند.به منظور جمع‌آوری اطلاعات درباره‌ی شاخص‌های فردی،افراد،محقق از پرسشنامه‌ی معتبر«مایرزبریگز»استفاده کرد.ابتدا 30 نفر از آزمون‌دهندگان،به پرسش‌نامه‌ها پاسخ دادند و پس از بررسی و تحلیل‌های‌ آماری مشخص شد که پرسش‌نامه از اعتبار مناسبی برخوردار است.در مرحله‌ی بعدی،254 نفر از شرکت‌کنندگان در آزمون«آیلتس»، پرسش‌نامه‌ها را دریافت کردند.سپس برای جمع‌آوری اطلاعات درباره‌ی آزمون«آیلتس»،با هریک از آزمون‌دهندگان مصاحبه‌ی تلفنی، انجام شد.نتایج آزمون«آیلتس»هر شرکت‌کننده از طریق مؤسسه‌ی کمبریج و دفتر«آیلتس»در تهران در اختیار محقق قرار گرفت و با نتایج‌ پرسش‌نامه‌های آن‌ها مقایسه گردید. تحلیل‌های آماری نشان داد که بیشترین درصد شرکت‌کنندگان را آقایان تشکیل می‌دهند(70 درص)و متوسط سن شرکت‌کنندگان 30 سال است.در آزمون«آیلتس»،پایین‌ترین نمره 5/3 و بالاترین نمره 5/8 از 9 بوده.همچنین آزمون‌دهندگان بالاترین نمره را در مصاحبه و به ترتیب در نوشتن،خواندن،و شنیدن کسب کردند.نتایج مصاحبه‌ها نیز حاکی از این بود که سؤالات مهارت«شنیدن»،از نظر شرکت‌کنندگان مشکل‌ترین بخش آزمون است. تحلیل آماری پرسش‌نامه‌ها نشان داد که 7/54 درصد شرکت‌کنندگان مضطرب،1/29 درصد خطرپذیر،و 6/84 درصد از اعتماد به‌ نفس بالایی برخوردارند.غالب‌ترین راهبرد یادگیری در افراد،راهبرد«تفکری»است.یعنی بیش‌ترین درصد افراد را کسانی تشکیل می‌دهند که به‌طور غریزی به دنبال حقایق،قانونمندی،و ارتباطات منطقی هستند،بر مهارت و کاری که باید انجام دهند تمرکز دارند،به راحتی تعیین‌ هدف می‌کنند و تحلیل‌های نقادانه ارائه می‌دهند،و مجادله را به عنوان بخشی از ارتباط پذیرا هستند. نادرترین راهبرد یادگیری راهبرد«شهودی»است.افرادی که«شهودی»هستند،به‌طور ذهنی،در آینده زندگی می‌کنند،به‌طور خودکار از خلاقیتشان برای ایجاد امکانات جدید بهره می‌گیرند،از دانش نظری به بهترین شکل استفاده می‌کنند و درک مطالب مبهم و حدس زدن‌ بر ایشان آسان است. در مورد تأثیر راهبردهای یادگیری بر عملکرد آزمون‌دهندگان،تحلیل‌های آماری نشان داد که تنها«شهودی»بودن و«حسی»بودن بر عملکرد آزمون‌دهندگان تأثیرگذارند.در حقیقت،هیچ‌کدام از راهبردهای یادگیری تأثیر معنی‌داری بر عملکرد کلی افراد نداشتند اما تعدادی از این شاخص‌ها بر تک‌تک مهارت‌ها تأثیر می‌گذارند.آزمون‌دهندگانی که«شهودی»بودند،در مهارت‌های«شنیدن»و«خواندن»عملکرد بهتری داشتند.علاوه بر این آزمون‌دهندگانی که«حسی»بودند،در مهارت«نوشتن»موفقیت بیش‌تری داشتند. دانستن تأثیر راهبردهای یادگیری می‌تواند در تهیه و طرح آزمون‌های معتبر نقش غیر قابل انکاری داشته باشد.اطلاعات در مورد راهبردهای‌ یادگیری آزمون‌دهندگان می‌تواند با اطلاعات مشابه در مورد معلمان تکمیل شود و از آن‌جا که تدریس معلمان برپایه‌ی راهبردهای نهادینه‌ی‌ خودشان است،این تلفیق باعث پیشبرد روش‌های تدریس و نتایج آن‌ها می‌شود.

خلاصه ماشینی:

"در مورد تأثیر راهبردهای یادگیری بر عملکرد آزمون‌دهندگان،تحلیل‌های آماری نشان داد که تنها«شهودی»بودن و«حسی»بودن بر در حقیقت،هیچ‌کدام از راهبردهای یادگیری تأثیر معنی‌داری بر عملکرد کلی افراد نداشتند اما تعدادی از دانستن تأثیر راهبردهای یادگیری می‌تواند در تهیه و طرح آزمون‌های معتبر نقش غیر قابل انکاری داشته باشد. یادگیری آزمون‌دهندگان می‌تواند با اطلاعات مشابه در مورد معلمان تکمیل شود و از آن‌جا که تدریس معلمان برپایه‌ی راهبردهای نهادینه‌ی‌ هدف از این تحقیق بررسی تأثیر شاخص‌های فردی شامل راهبردهای یادگیری و عوامل اجتماعی-روانی بر عملکرد در آزمون زبان‌ لازم به ذکر است که راهبردهای یادگیری عبارتند از:برون‌گرایی/درون‌گرایی،شهودی/حسی بودن،تفکری/احساسی‌ سپس برای جمع‌آوری اطلاعات درباره‌ی آزمون«آیلتس»،با هریک از آزمون‌دهندگان مصاحبه‌ی تلفنی، تحلیل‌های آماری نشان داد که بیشترین درصد شرکت‌کنندگان را آقایان تشکیل می‌دهند(70 درص)و متوسط سن شرکت‌کنندگان 30 شرکت‌کنندگان مشکل‌ترین بخش آزمون است. تحلیل آماری پرسش‌نامه‌ها نشان داد که 7/54 درصد شرکت‌کنندگان مضطرب،1/29 درصد خطرپذیر،و 6/84 درصد از اعتماد به‌"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.