Skip to main content
فهرست مقالات

The effect of first and last sentence intactness on cloze results

نویسنده: ؛ ؛

زمستان 1385 - شماره 81 علمی-ترویجی (وزارت علوم) (6 صفحه - از 49 تا 54)

کلیدواژه ها : آزمون تکمیل متن ،دست‌نخوردگی متن ،متن تغییر یافته ،عملکرد دانش‌آموزان روی زبان انگلیسی

کلید واژه های ماشینی : آزمون تکمیل متن ،زبان انگلیسی ،نحوه‌ی عملکرد فراگیران زبان ،درک مطلب ،نحوه‌ی عملکرد ،متن تغییر یافته‌ی ،جمله‌ی اول موضوع ،جمله‌ی اول ،مطلب کلی فراگیران ،مطلب و نحوه‌ی عملکرد ،آزمون تکمیل ،جملات اول ،تکمیل متن ،فراگیران زبان ،مطلب ،ایده‌ی اصلی متن ،متن تغییر ،تغییر یافته ،مطلب کلی ،نتایج تحقیق ،ابتدای هر

نظر به این که هر ساله عده‌ی زیادی از دانش‌آموزان دوره‌ی دبیرستان که در دانشگاه‌ها پذیرفته می‌شوند،در درس زبان انگلیسی،به ویژه‌ در رابطه با آزمون‌های cloze با مشکل مواجهند،محققان این تحقیق بر آن شدند تا تأثیر دست نخوردگی متن در جملات اول و آخر متن‌ انتخابی برای آزمون cloze را برری کنند.گفته می‌شود که در آزمون cloze ،وجود جمله‌ی اول و آخر نقش به سزایی در درک مطلب و نحوه‌ی عملکرد آزمون‌دهندگان دارد.توجیه این موضوع آن است که چون معمولا در ابتدای هر پارگراف،جمله‌ی اول موضوع و محتوای‌ کلی متن را به تصویر می‌کشد و معمولا ایده‌ی اصلی متن در این جمله بیان می‌شود،وجود جملات اول و آخر متن برای درک بهتر فراگیران‌ زبان ضروری به نظر می‌رسد. برای تحقیق این موضوع،عملکرد 120 دانش‌آموز ایرانی در چهار نوع آزمون تکمیل متن (cloze) بررسی،و توانایی درک مطلب کلی‌ فراگیران به وسیله‌ی بخش فرعی«آزمون نلسون»اندازه‌گیری شد.علاوه بر این،متنی تغییر یافته برگرفته از کتاب‌ ẓA Basic Course in Reading EnglishẒ و چهار نوع متن تغییر یافته‌ی دیگر به فراگیران مزبور داده شد. نتایج تحقیق مؤید این فرضیه است که بدون در نظر گرفتن جملات اول و آخر متن،فراگیران عملکردی یکسان در پاسخ به انواع متفاوت‌ آزمون تکمیل متن دارند.به عبارت دیگر،نتایج نشان داد که به نظر می‌رسد،وجود یا نبوده جمله‌ی اول و آخر،تأثیری در نحوه‌ی عملکرد فراگیران زبان نداشته باشد.امید است نتایج تحقیق حاضر بتواند،برای دبیران محترم آموزش زبان انگلیسی زمینه‌ی لازم به منظور بهبود روایی‌ و پایان آزمون‌های cloze را فراهم سازد و در نتیجه بتوانند،در حد امکان اضطراب دانش‌آموزان و دانشجویان را در ارتباط با این نوع آزمون‌ کاهش دهند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.