Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش: آشنایی با رشد و تکامل حرکتی (1)

نویسنده:

(4 صفحه - از 12 تا 15)

کلید واژه های ماشینی : حرکتی، رشد و تکامل حرکتی، کودکان، عملکرد، رفتار حرکتی دوره کهنسالی بررسی، آموزش، مهارت، مربی، نوجوانی، بدن، حیات، شکل، پرتاب، تغییر رفتار حرکتی انسان، کودکان و نوجوانان، رفتار حرکتی در طول حیات، دوره کهنسالی، عمل، رفتار حرکتی، رفتار حرکتی و عملکرد مهارتی، حرکتی (، تغییر، بررسی رشد و تکامل حرکتی، مربیان، تغییر رفتار حرکتی در طول، تکامل حرکتی دربارهء تغییر رفتار، تکامل حرکتی در پهنه حیات، طول حیات، تربیت‌بدنی، اصطلاح

خلاصه ماشینی: "یعنی این علم پیشرفت‌ حرکت از شکل ابتدایی و نیمه ماهرانه‌ (در کودکان خیلی خردسال آشکار می‌شود)تا سطح متوسط مهارت(در خلال دوره کودکی آشکار می‌شود)و بالاخره عملکرد نسبتا ماهرانه(در اواخر دوره نوجوانی آشکار می‌شود)را مطالعه می‌کند. بنابر این،رشد و تکامل حرکتی علمی‌ است که دربارهء تغییر رفتار حرکتی‌ انسان،در طول حیات،یعنی از حیات‌ قبل از تولد تا پایان کهنسالی مطالعه‌ می‌کند. و فعالیت قابل مشاهده که فرد ضمن‌ ایستادن در یک نقطه ثابت انجام می‌دهد «فعالیت غیر جنبشی»گویند،مانند مربی در فرآیند تدریس در دوره‌ کودکی بیشتر به‌ شکل حرکت و در دوره نوجوانی و جوانی بیشتر به‌ عملکرد حرکت‌ باید توجه کند. جنبه‌های قابل مطالعه‌ آن کدامند؟ چه کسی دربارهء جنبه‌های حرکت مطالعه‌ می‌کند؟ مربیان تربیت بدنی، دربارهء هریک از آن‌ جنبه‌ها،چه وظیفه‌ای‌ دارند؟ شکل و عملکرد،دو بعد از جنبه مهم رفتار حرکتی است که از یک‌ طرف،محققان مختلف با یافته‌های علمی،با آن‌ها سروکار دارند و از طرف‌ دیگر،مربیان در توسعه و تقویت آن‌ها می‌توانند مؤثر باشند. برای نمونه، در عمل پرتاب،یک پسر راست دست‌ که به پای راستش به طرف جلو گام‌ بر می‌دارد،وقتی آرنجش را تا نزدیک‌ گوشش بلند می‌کند سپس توپ را پرتاپ‌ می‌کند تا ساعدش باز شود،می‌توانیم‌ بگوییم که این فرد هنوز در مهارت پرتاب‌ کردن،به طرح پیشرفته و ماهرانه نرسیده‌ است،اما می‌تواند عمل پرتاب خود را با انجام دادن عمل پرتاب مؤثرتر، پالایش کند؛یعنی تمرین کند تا به تدریج‌ در فرایند حرکت یا شکل مهارت،تغییر اساسی صورت گیرد و مهارت به‌ صورت پیشرفته اجرا شود. البته این تجزیه حرکت به شکل و عملکرد دانشمندان؛برای شناسایی،توسعه، اصلاح،ارزیابی و پیش‌بینی علمی رفتار حرکتی است و این‌که آن دو جنبه و بعد *شکل حرکت‌ به تجارب‌ آموزشی، یادگیری و آموزش مربی‌ بستگی دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.