Skip to main content
فهرست مقالات

گستره معماری اسلامی در ایران

نویسنده:

مترجم:

(3 صفحه - از 34 تا 36)

کلید واژه های ماشینی : مسجد ،آجرهای ،ایران ،معماری اسلامی در ایران ،تزیین ،ایوان ،برج ،ایوان قبله ،آرامگاه‌های ،اصفهان ،دوران سلجوقی مقابر برجی ،سقف ،مقابر برجی ،کاخ ،تزیین ساختمان در دوران سلجوقی ،غرب ایران ،دوران صفویه ،شیوه ،ایوان قبله و گنبد بزرگ ،گسترهء معماری اسلامی در ایران ،رنگهای ،دوران سلجوقی ،ورودی ،کاشی ،مسجد ایوان قبله ،تزیین حواشی ایوان قبله ،بنای مقبره‌ای برج ،دوران اسلامی آجر ،مساجد ایرانیان ستونهای آجری ،شکل مدور مقابر برجی

خلاصه ماشینی:

"همچنین در این دوران استفاده از موزاییک کاشی به عنوان‌ تزیین برای قسمت داخلی مسجد و نمای ورودی‌ بنا مرسوم گردید. مسجد شاه با طرح چهار ایوانه خود،اگرچه‌ بخاطر ویژگیهای غیر موسومی نظیر وجود مناره در هر طرف ایوان قبله،سالن‌های گنبددار و دو نمازخانه هشت گنبدی،بنظر می‌رسد که فرقی با طرحهای قبلی ندارد،اما نکته جالب،مدارسی‌ است که در کنار نمازخانهء اصلی واقع شده‌اند و در مجموع مجتمع مذهبی یکپارچه‌ای را تشکیل‌ داده‌اند. مساجدی که دوران زندیه و قاجار ساخته شدند با همان سبک قدیمی صفویه بنا گردیدند ولی تأکید زیادی روی تزیین کاری آنها شده است. اهمیت این برجها تزیین آجرکاری آنهاست که‌ بعدها یکی از شیوه‌های متداول در مقابر برجی شد و در دوران سلجوقیان بود که استفاده از کاشی و آجرهای لعابی بعنوان شکلی از تزیین‌کاری مرسوم‌ گردید. نمونه دیگر«دوازده امام»یزد(7-1036 م)است‌ که دارای اتاق مربع شکل عظیمی است که به‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود)قدیمی‌ترین مسجد ایران-یزد(براساس پشت‌نویسی عکس‌ موجود در بایگانی کیهان) توسط گنبدی که روی استوانه هشت وجهی‌ قرار دارد،پوشیده است. این شیوه در بسیاری‌ از مقابر ساخته شده بعد از قرن پانزدهم میلادی‌ مورد استفاده قرار گرفت. این فرایند را می‌توان در معماری ایرانی در ساختمان‌هایی نظیر کاروانسرای«رباط شرف»که‌ مربوط دوران سلجوقیان است مشاهده نمود، ورودی این بنا با آجرکاری تزیین شده و برای‌ استفاده مسافران در بنای اصلی محرابی نیز بنا گردیده است. این فرایند تا قرن نوزدهم ادامه‌ داشت و می‌توان نمونه آن را در ورودی بازار یزد نیز ملاحظه نمود،این بنا شامل سه ایوان سه طبقه‌ است که مجاور با دو مناره پوشیده از کاشیهای‌ لعابی می‌باشد."

صفحه:
از 34 تا 36