خلاصه ماشینی:
"مثلا ممکن است معلمی شیوهء ساعد زدن والیبال را اینگونه برای شاگردان توضیح دهد:ساعد و بازویتان را کاملا کشیده نگه دارید؛سعی کنید آرنجهایتان خم نشوند؛سعی کنید توپ با ساعد و نه با مچ دست شما تماس پیدا کند و غیره.
بدیهی است که راهنمایی کلامی به شاگردان کمک میکند تا مهارت را بهتر یاد بگیرند،اما درصورتیکه بهموقع و به اندازه نباشد،سودمند نخواهد بود و حتی یادگیری را به تأخیر میاندازد.
بهطور کلی برای موارد زیر راهنمایی کلامی سودمند است: شیوهء اجرای مهارت را توضیح میدهد.
شاگرد شما در این لحظه خودش کیفیت اجرای مهارت را در ذهن مرور میکند و به نوعی آن را به نتیجهء حاصل شده مربوط میدهد.
درصورتی که شما بلافاصله شاگردتان را پس از اجرای مهارت راهنمایی کنید وی را از رجوع به حس عمقی خود بازمیدارید و او را از یاری این حس کمککننده و مفید محروم میسازید."