Skip to main content
فهرست مقالات

تکامل سطوح مفهوم سازی برای معلمان تربیت بدنی

نویسنده:

مترجم:

(5 صفحه - از 37 تا 41)

کلید واژه های ماشینی : معلمان تربیت‌بدنی، تکامل سطوح مفهوم‌سازی، مفاهیم، دانشجویان، سرامدان و معلمان تربیت‌بدنی، مهارت، آموزش، تمرین، معلم تربیت‌بدنی آموزش مهارت، توپ

خلاصه ماشینی: "هری مولی مترجم:حمید اراضی دانشجوی دورهء دکترای‌ فیزیولوژی ورزشی دانش‌آموزان‌ می‌توانند مهارت‌ مشخصی را صرفا با تماشای‌ نمایش مهارت‌ توسط معلم‌ تربیت‌بدنی اجرا کنند و سرآمدان تربیت‌بدنی،از راه این مرحلهء تکاملی،درک‌ آموزش در سطوح گوناگونی از مفهوم‌سازی شکل می‌گیرد که عبارتند از:مفاهیم اولیه‌2،مفاهیم ساده‌3،مفاهیم مناسب‌4 و مفاهیم غلط5(کلمنت‌19936؛کلاسن‌7،لیجنز 1996؛ ادم 1995؛8پلاسک،گریفین،دادز و برایاند19989؛ سنگر،گرین‌بو199710) مفاهیم اولیه در مفاهیم اولیه می‌توانیم از دورنما،عقیده،درک یا دانش دانشجو پیش از آموزش رسمی آگاهی یابیم. سرامدان و معلمان تربیت‌بدنی برای اصلاح مفهوم‌ ساده،به کاربرد مهارت‌های فردی در یک موقعیت تمرینی‌ باز نیاز دارند که شبیه موقعیت بازی باشد و پیش از تلاش، درون بازی انجام شود. مثال مربوط به نمایش مفهوم ساده نشان می‌دهد، دانش‌آموزان فقط با نمایش نمی‌توانند همهء اجزای مهارت‌ ضربه زدن توپ را بیاموزند،بلکه آن‌ها نیاز دارند،اجزای‌ مهارت را تمرین کنند،مانند:مکان ایستادن برای ضربه زدن‌ به توپ،چگونه نگه‌داشتن درست توپ،باز کردن آرنج‌ها و دست‌ها پیش از ضربه زدن،گام برداشتن به جلو با پای‌ جلو برای انتقال وزن و چگونگی ادامهء حرکت بدون حرکت‌ اضافهء توپ. مورد مذکور مثال مناسبی برای آموزش‌ غلت جلوست،زیرا معلم می‌داند،که کیسهء لوبیا وسیلهء مفیدی برای آموزش دانش‌آموزان است،به گونه‌ای که آن‌ها می‌توانند،در تمام مدت اجرای مهارت غلت به جای راست‌ کردن بدن و انداختن وزن بدن روی سر،بدنشان را به‌طور گرد شده حفظ کنند. برای مثال،ممکن است برداشت معلم تربیت‌بدنی هنگام‌ آغاز بازی فوتبال این باشد که توپ به اندازهء یک طولش به‌ عقب حرکت می‌کند؛معلمی که این قانون را بیش از 10 سال آموزش داده است،به دانش‌آموزان می‌آموزد،در آغاز بازی فوتبال،توپ به اندازهء یک طول به عقب حرکت‌ می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.