Skip to main content
فهرست مقالات

ادبیات جهان: گفتگویی با استاد عبداللطیف مهنا

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

کلید واژه های ماشینی : فلسطین، فرهنگی، عرب، ادبیات جهان، نوآوریهای، کیهان فرهنگی، اللطیف مهنا، رنجهای، انقلاب، شخصیتهای فرهنگی، استاد عبداللطیف مهنا، نقاشی، ایران، جریانهای، جهان عرب و اسلام، تصویر، کسانی، قلم، نمایندهء کیهان فرهنگی، مضمون، فرهنگ عربی با فرهنگ اسلامی، پیوند، سطح جهان عرب و اسلام، فرهنگ اسلامی، میان ایران و جهان عرب، شخصیتهای فرهنگی فلسطینی، کیهان فرهنگی در سوریه، انقلاب اسلامی ایران، مبارزه فلسطینی و درد، شخصیت فرهنگی مبارزه

خلاصه ماشینی: "کیهان فرهنگی:این یک امر طبیعی است‌ که رنگ و بوی فلسطینی و انقلابی بر کارهای شما حکمفرما باشد،حال سؤال‌ ما این است که در حال حاضر چه کسانی از جریانهای روشنفکری استقبال می‌کنند؟ مهنا:اولا من کاملا به این مسأله ایمان دارم که‌ یک شخصیت فرهنگی مسئولیت رهبری را به‌ عهده دارد و همواره به مسائلی همچون رؤیا آفرینی‌ و آرمان سازی،حمایت از وجدان امت و آرزوهایش اهمیت می‌دهد،و همانطور که یک‌ شخصیت سیاسی به مسائل تاکتیکی می‌پردازد، یک شخصیت فرهنگی تنها به مسائل استراتژیک‌ اهتمام می‌ورزد و نقش وی همواره رسالت گونه‌ است،و در دوره‌های سقوط و مراحل ننگین‌ حداقل کار ما این است که حرفمان را با شجاعت‌ و صداقت و سربلندی بیان کنیم و در موضع حق‌ از ملامت هیچ کس نهراسیم،این کمترین کاری‌ است که باید یک شخصیت فرهنگی مبارزه طلب‌ انجام دهد،در صورتی که شخصیت فرهنگی‌ جیره‌خوار و فرصت طلب برای چنین مسائلی‌ اهمیتی قائل نیست و در تمام مراحل با سلطه و قدرتهای حاکمه معامله می‌کند. کیهان فرهنگی:به نظر شما عناصر ارتباطی بین فرهنگ عربی با فرهنگ‌ اسلامی ایران چیست؟ مهنا:همین سؤال را بعد از پیروزی انقلاب‌ اسلامی ایران از خودم پرسیدم و بعد از دو دیدار کوتاهی که از تهران جهت شرکت در دو کنفرانس‌ اسلامی داشتم این سؤال در ذهنم بزرگ و بزرگتر شد و شدت بیشتری پیدا کرد،اما متأسفانه طی‌ این دو دیدار با هیچیک از شخصیتهای فرهنگی‌ ایران ملاقاتی نداشتم،و باید اعتراف کنم که‌ چنانچه کسی سعی کند برای این سؤال پاسخی‌ بیابد،احساسی آمیخته با اندوه و شرمساری او را در بر می‌گیرد،حال چه این پاسخگو عرب باشد چه ایرانی،چرا که هرگز عاقلانه نیست که همگی‌ ما از فرهنگ اسلامی واحد،ارزشهای واحد،و پیشینه‌ای تقریبا مشترک برخوردار باشیم و پیوسته با دشمن واحدی مقابله نمائیم یا به عبارت دیگر پیوندهای عمیق و استواری،اهداف و آرزوها و سرنوشت واحدی نقطهء مشترکمان باشد، در حالیکه اشراف هر یک از ما نسبت به فرهنگ دیگری به این محدودیت باشد."

صفحه:
از 69 تا 71