چکیده:
امروزه یکی از مهیجترین اخبار و تحلیلهای رسانهها و مطبوعات،مربوط به اقدامات گروههای تروریستی است و این موارد،سطح قابل توجهی از پوششهای خبری را به خود اختصاص دادهاند.در واقع،تروریسم و رسانه رابطهای متقابل دارند. هدف تروریسم گسترش فضای وحشت و ترس و بیاعتمادی به نهادهای دولتی در جامعه است و نیل به این هدف،بدون پوشش رسانهای و تأثیر گستردهء آن بر افکار عمومی ممکن نیست.بر این اساس،مقاله حاضر سعی دارد با کاربست روش تجربی به بررسی آمارهای ارائه شده توسط مؤسسات افکار سنجی عمومی و همچنین تحلیل تأثیر اقدامات تروریستی بر جامعهء آمریکا از دو بعد رسانه و افکار عمومی بپردازد.در واقع رسانهها در ایجاد نظم گفتمانی به ویژه در دورههای بحران،نقشی فزاینده دارند.
بنابراین دولت ایالات متحده نیز پس از 11 سپتامبر با تأکید بر رهیافت هژمونیک در مدیریت اطلاعات،از دسترسی آزاد شهروندان به جریان اطلاعات جلوگیری کرده و سعی در سانسور یا ایجاد پوششهای خبری برای جلب رضایت عمومی از تصمیمات حومتی دارد.
One of the exciting subjects and discussions that are in the news is related to what the terrorist groups do act. As a matter of fact، diffusing worry، fear and timidity atmosphere and distrusting to the governmental agencies in the society without huge covering the terrorism in the media doesn't appropriate affect on the public opinion. Here the article is examining empirically the result of the opinion poll institutes for analyzing what the terrorist causes affect the public opinion in the U.S. The media، in fact، is plying the main role especially in the crises for constructing the discursive order.The U.S. government was put obstacles on free flow of reaching the information of its citizens by stressing on the hegemonic approaching in information controlling، and use the censorships instruments in broadcasting news for enjoying the public supporting.
خلاصه ماشینی:
تروریسم،رسانه و افکار عمومی در آمریکا حمید رهنورد تاریخ ارائه:5831/3/4 کارشناس ارشد روابط بینالملل تاریخ تأیید:5831/4/51 چکیده امروزه یکی از مهیجترین اخبار و تحلیلهای رسانهها و مطبوعات،مربوط به اقدامات گروههای تروریستی است و این موارد،سطح قابل توجهی از پوششهای خبری را به خود اختصاص دادهاند.
از نظر آنها،از طرفی تروریستها اهداف خویش را از طریق ترور و خشونت پیش میبرند و سعی در ارائه اقدامات و باورهای خویش از طریق رسانه دارند و در طرف مقابل،رسانهها نیز نیازمند ایجاد اخبار مهیج برای تبلیغات میباشند و دقیقا نکته تناقض آمیز از همین زمان شروع میگردد که تروریستها در محاسبات عقلانی خود این مهم را مدنظر قرار نمیدهند که تصاویر و تفاسیر ارائه شده از صحنهای تروریستی،تولید کننده ترس و اضطراب در میان افکار عمومی میگردد که در نتیجه،اثر منفی در ادراک مخاطبین خود نسبت به این گروهها و اقدامات آنها میگذارند.
در این برهه زمانی،این سؤال مطرح شد که آیا جنگ علیه تروریسم همانند دورهء جنگ سرد،توانایی ایجاد اتحادی معتدل را دارد؟به ویژه از اوایل سال 4002،این نگرانی وجود داشت که آیا رسانهها میتوانند با حرارت و حتی مشتاقتر از دهههای 0591 و 0491 که به تهیه پوششهای خبری علیه ارتش سرخ میپرداختند،به تولید خبرهای مهیج برای تحریک افکار عمومی بپردازند؟73 در این راستا میتوان عملکرد مطبوعات بعد از 11 سپتامبر در آمریکا را به دو نوع پوشش خبری مکمل در راستای حمایت از سیاستهای دولت بوش و تحریک افکار عمومی تقسیم نمود:1.
93 با ملاحظه موارد فوق،اینک به بررسی و تحلیل این مسأله میپردازیم که سیاستها و اقدامات اتخاذ شده توسط دولتمردان کاخ سفید بعد از 11 سپتامبر در میان افکار عمومی آمریکا چه بازخوردی داشته است؟ لحظه نگران کننده برای هر حکومتی در زمانهای بحران به ویژه در زمان جنگ میباشد که تبلیغات و پوشش خبری رسانهها و مطبوعات در راستای منافع حکومتی صورت میگیرد.