Skip to main content
فهرست مقالات

گزارشی از میزگرد: مسائل و راهکارهای نشر کتاب درسی علوم کتابداری و اطلاع رسانی

گزارشگر:

(3 صفحه - از 114 تا 116)

خلاصه ماشینی:

"خانم دکتر ابو الحسنی، دکتر حری‌ انتشار کتاب‌هایی با شمارگان کمتر را یکی از راه‌حل‌های پر کردن‌ خلأهای موجود در درس‌های جدیدی که هنوز تعداد دانشجویان‌ آن محدود است،عنوان کرد مدیر امور پژوهشی و ارزشیابی نیز دربارهء گروه علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی سمت اظهار داشت که همواره نگاه سمت به این گروه‌ فراتر از سایر گروه‌ها بوده است. دکتر حسن‌زاده،عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس نیز راهکارهایی از جمله تشکیل کمیتهء نیازسنجی،شناسایی بدنه و ستون‌ اصلی درس‌های کتابداری و اطلاع‌رسانی برای اولویت‌گذاری نشر، ایجاد مشوق‌های لازم برای جذب و هدایت استادان توانمند در زمینهء تألیف کتاب‌های درسی،سفارش تألیف یا ترجمهء کتاب به استادان‌ توانمند،برقراری ارتباط با فروشندگان کتاب‌های تخصصی این حوزه‌ به منظور معرفی بهتر کتاب‌های درسی سمت،و تمرکز بر کیفیت آثار منتشره به جای کمیت آنها را برای رفع مشکلات موجود در زمینهء نشر دکتر نور محمدی‌ توجه به استانداردهای تدوین کتاب‌های درسی،در نظر گرفتن ضمائم‌ الکترونیکی و ساده و روان‌نویسی متون درسی را از راه‌های ارتقای‌ کیفیت این منابع قلمداد کرد کتاب‌های درسی علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی مورد تأکید قرار داد. در پایان،مسئولان سمت ضمن بحث و تبادل‌نظر با حاضران‌ دربارهء مباحث مطرح شده و ابراز خرسندی از انعکاس مسائل یاد شده،مواردی همچون ایجاد تسهیلات لازم برای سرعت بخشیدن‌ به فرآیند نشر،روزآمدسازی کتاب‌های موجود،اولویت‌بندی نشر منابع درسی با تأکید بر سرفصل‌های جدید،تعامل بیشتر با گروه‌های‌ کتابداری و اطلاع‌رسانی در سطح کشور،ایجاد مشوق‌های لازم برای‌ جلب بیشتر همکاری‌های استادان توانمند و سایر مسائل مطرح شده‌ در این میزگرد را مثبت ارزیابی کردند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.