Skip to main content
فهرست مقالات

ظرف و مظروف در سینما اشاراتی درباره «سینمای دینی»

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : سینما، دینی، سینمای دینی، فیلم، هنر، تکنولوژی، غرب، اسلامی، تکنیک، تاریخ سینما

خلاصه ماشینی:

"در همین‌جا باید اشاره کرد که این‌ دسته از فیلمها-و مشخصا این دو فیلم ایرانی-نه تنها نمونه‌هایی از سینمای دینی محسوب نمی‌شوند،بلکه در ارائه‌ تصویری قابل قبول از روایات تاریخی-مذهبی هم دچار مشکلات فراوانی شده‌اند و اتفاقا نمونه‌های خوبی به شمار می‌آیند برای توضیح این نکته که رویکرد سینما به قصه‌های‌ مذهبی تا چه حد می‌تواند فیلمی مغایر با اصول اولیهء دینی‌ پدید آورد. حال که در حیطهء عمل به چنین نتایجی رسیده‌ایم چرا در مباحث نظری نیز همان شیوه را پی می‌گیریم؟برخلاف تصور عده‌ای،مبحث سینمای دینی به هیچ عنوان دربردارندهء همهء آنچه در باب«هنردینی»می‌گوییم نیست و این نکته‌ای بسیار اساسی محسوب می‌شود. در چنین شرایطی که از حیث عمل و نظر تا بدین حد با ساختار تکنیکی سینما ناآشناییم و حتی طرح این بحث را نیز ضروری نمی‌دانیم،طرح مباحثی از قبیل سینمای دینی کاملا (تصویرتصویر) بیهوده است. من در واقع اسلام را عین حققت عالم‌ می‌دانم و وقتی معقتدم به اینکه حقیقت هنر،بالذات، می‌دانم و وقتی معتقدم به اینکه حقیقت هنر،بالذات، خواه ناخواه نسبتی با حقیقت عالم دارد و سینما هم بالطبع‌ نسبتی با هنر دارد،پس حقیقت سینما خودبخود امری معنوی و الهی است،منتها این بستگی به نوع تقرب ما به موضوع دارد، یعنی در واقع به نوع نسبتی که با سینما به مثابهء هنری که در غرب به دنیا آمده برقرار می‌کنیم،و نسبت آنها با سینما متفاوت‌ است-و باید باشد-با نسبتی که ما در این سوی جهان با سینما و ذات و حقیقت آن برقرار می‌کنیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.