Skip to main content
فهرست مقالات

نیزه های یونسکو

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : یونسکو، تئاتر، نمایش، هنر، کمدی، تماشاگر، نیزه‌های یونسکو، آوانگارد، انسان، زبان

خلاصه ماشینی:

"این‌طورکه به نظر می‌رسد، یونسکو به عنوان کمدی‌نویس معرفی شده و هنر او از راه طنز و مطایبه و شوخی بروز می‌یابد؛اما واقعیت این است که‌ یونسکو اصلا قصد پرداختن به کمدی را نداشت. و سالها قبل نیز در روسیه،مردی تیزبین و طنزپرداز و بسیار هنرمند گفه بود:«هرچه موضوع نمایش عادی‌تر باشد، به همان نسبت نویسنده باید در سطح بالاتری قرار گرفته باشد و بهتر فکر کند،تا بتواند مسایل غیر عادی را در ظاهر مسایل‌ کاملا عادی و بسیار روشن بیان کند. آنچه در تئاتر اسباب دلواپسی او شده بود،آدمهای‌ زنده‌ای بودند که به صورت اشخاص نمایش،روی صحنه‌ ظاهر می‌شدند؛بنابر اندیشه‌های پنهان یونسکو که در پس‌ نمایشنامه‌هایش موج می‌زند،حضور مادی آدمها،نابودکنندهء عنصر خیال می‌شود؛گویی که واقعیت بر دو وجه ظاهر می‌شود،یکی واقعیت مادی و تجسم‌یافتهء بینوا و پوچ و محدود این آدمهای معمولی که بر صحنه زندگی می‌کنند و دیگری واقعیت خیال!این دو،رودرروی هم قرار می‌گیرند و با یکدیگر می‌آمیزند و درعین‌حال باهم ناسازگاری نیز دارند. یونسکو دربارهء اینکه چرا نام این نمایشنامه هیچ‌ ربطی به مضمون آن ندارد،گفته بود:«آوازه‌خوان طاس، جمله‌ای بود که به‌طور اتفاقی در یک کنسرت از زبان‌ بغل دستی‌ام شنیدم و من که برای این نمایشنامه نامی را نیافته‌ بودم به خنده افتادم و تکرار کردم:چه چیزی بهتر از آوازه‌خوان طاس؟»به این ترتیب بود که معلوم شد دیدگاههای‌ یونسکو از طریق لودگی و تمسخر در برابر ترس تراژیک نشئت‌ می‌گیرد و او عمدا سعی دارد تا از طریق دگرگونی ساختار به‌ مقصود خود برسد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.